ورود / ثبت نام

تاثیر بیماری پارکینسون بر خواب

اگر از آن دسته افرادی هستید که موقع خواب بی قرارید و دائماً در جای خود تکان می خورید، دست و پاهای خود را کش داده و در جای خود غلت می خورید، احتمالاً شما مبتلا به اختلال رفتاری حرکت سریع چشم در خواب یا اختلال رفتاری REM (RBD) هستید.

اگر از آن دسته افرادی هستید که موقع خواب بی­قرارید و دائماً در جای خود تکان می­خورید، دست و پاهای خود را کش داده و در جای خود غلت می­خورید، احتمالاً شما مبتلا به اختلال رفتاری حرکت سریع چشم در خواب یا اختلال رفتاری REM (RBD) هستید. پژوهشگران در دانشگاه و بیمارستان دانشگاه آرهوس (Arhus University Hospital) طی پژوهشی نشان دادند که این رفتارها ممکن است از نشانه‌های اولیه بیماری پارکینسون باشند.

بر اساس گفته سیمون فریستد اسکیلسن که مسئول این پژوهش بود؛ این رفتارها عوارضی را در مویرگ­های خونی - مغزی بیماران ایجاد می­کنند به صورتی که انتقال‌دهنده‌های عصبی در مغز کاهش می‌یابند و اعصاب مغز در کنترل رگ‌های خونی ناتوان می‌مانند. این در حالی است که به جز این مورد، نشانه‌ای از وجود RBD در افراد دیده نمی‌شود. به‌عبارت‌دیگر فرایندی که منجر به اختلال RBD می­شود بر توانایی مغز در کنترل سطح اکسیژن اثر گذاشته، منجر به کمبود اکسیژن در بافت مغز می‌شود، با گذر زمان این فرایند منجر به تجزیه بافت مغزی شده و در نهایت باعث بروز علائم پارکینسون می‌شود.

در این پژوهش 20 بیمار با دامنه سنی 54 تا 77 سال که دچار اختلال RBD بودند و 25 نفر فرد سالم با دامنه سنی 58-76 مشارکت داشتند. این افراد در یک آزمایشگاه خواب تحت‌نظر قرار گرفته شدند تا فعالیت‌های آنان توسط ابزارهایی مانند EEG (فعالیت الکتریکی در مغز)، EOG (حرکات چشم)، EMG (فعالیت عضلانی) و ECG  (فعالیت الکتریکی در قلب) در طول خواب اندازه­گیری شوند.

هر دو گروه (افراد دچار اختلال RBD و افراد سالم) از نظر شناختی توسط اسکن MRI مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج حاکی از آن بود که در افراد دچار اختلال RBD، جریان خون پایین است و گردش خون در عروق خونی کوچک مغز دچار اختلال است و باتوجه‌به ارتباط بین اختلال در گردش خون و قشر مغز که به درک زبان، ساخت بصری و عملکردهای شناختی مربوط می‌شود، می‌توان نتیجه گرفت که افراد دچار RBD در بافت مغزی و عملکردهای شناختی خود نیز افت عملکرد دارند.

پژوهشگران اکنون در حال بررسی این موضوع هستند که آیا کاهش گردش خون در مغز در طول زمان بدتر می­شود؟ و این مسئله چگونه می‌تواند با علائم بیماری پارکینسون در ارتباط باشد؟ امید است این پژوهش که در مجله علمی Brain منتشر شده روشی برای پیش­بینی بیماری پارکینسون در افراد مبتلا به اختلال RBD باشد تا در نتیجه بتوان از بروز علائم در مراحل اولیه بیماری پیشگیری کرد.

 

برای مشاهده منبع کلیک کنید.

 

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری