ورود / ثبت نام

ورزش سبک و منظم عملکرد شناختی را در سالمندان تقویت می کند.

طبق یک مطالعه اخیر، ورزش سبک و منظم می تواند عملکرد شناختی را در سالمندان افزایش دهد. این تحقیق نشان می دهد که دوچرخه سواری با شدت کم سه بار در هفته به مدت سه ماه به طور قابل توجهی عملکرد اجرایی افراد مسن به ویژه افراد 68 تا 78 ساله را بهبود می بخشد.

این پیشرفت های شناختی با افزایش کارایی قشر جلوی مغز، ناحیه ای از مغز که عملکردهای اجرایی را کنترل می کند، مرتبط بود. این یافته ممکن است بر طراحی برنامه‌های ورزشی مناسب برای افراد مسن‌تر با سطح آمادگی جسمانی پایین یا انگیزه محدود برای ورزش تأثیر بگذارد.

در حالی که تحقیقات قبلی بر روی تأثیر برنامه‌های تمرین هوازی با شدت متوسط ​​تا بالا که از شش ماه تا یک سال طول می‌کشد بر عملکرد اجرایی - که توسط قشر جلوی مغز کنترل می‌شود- متمرکز شده‌اند، چالش در ایجاد انگیزه در افراد برای شرکت در ورزش‌های شدید و پایبندی به آن نهفته است.

بر اساس تحقیقات قبلی انجام شده توسط محققان دانشگاه تسوکوبا و دانشگاه کالیفرنیا، ایروین، مشاهده شده است که حتی جلسات مختصر ورزش ملایم، مانند پیاده روی و یوگا، می تواند مغز را تحریک کند و باعث بهبود موقت در عملکرد شناختی شود.

با این حال، تا کنون، تاثیر ورزش هوازی ملایم طولانی مدت بر عملکرد مغز در انسان، و همچنین مکانیسم‌های زیربنایی درگیر، ناشناخته باقی مانده است.

برای این مطالعه، گروهی از افراد سالم میانسال و مسن (55 تا 78 سال) به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند: یکی سه بار در هفته به مدت سه ماه ورزش دوچرخه سواری با شدت کم انجام داد (گروه ورزش) و دیگری به روال عادی روزانه خود ادامه دادند (گروه کنترل).

تیم تحقیقاتی عملکرد اجرایی شرکت‌کنندگان را با استفاده از تست استروپ ارزیابی کرد و فعالیت قشر جلوی پیشانی را در حین انجام کار با استفاده از طیف نگاری عملکردی مادون قرمز نزدیک قبل و بعد از مداخله ارزیابی کرد.

یافته‌های منتشر شده در مجله GeroScience نشان داد که گروه تمرین در مقایسه با گروه کنترل بهبود قابل توجهی در عملکرد اجرایی نشان داد. نکته قابل توجه، هنگام تجزیه و تحلیل داده ها بر اساس سن، مزایای ورزش خفیف به ویژه در گروه بزرگسالان مسن (68 تا 78 سال) مشخص بود.

مکانیسم زیربنایی مغز در پشت این بهبود شامل افزایش در فعال سازی کارآمد قشر جلوی مغز است. به عبارت دیگر، عملکرد اجرایی بالا بود در حالی که فعالیت مغز مربوطه نسبتاً کم بود.

این نتایج نشان می‌دهد که حتی سه ماه ورزش ملایم می‌تواند شبکه‌های عملکردی مغز را تقویت کند و این امکان را فراهم می‌کند که قشر جلوی مغز در طول تست استروپ به طور موثرتری مورد استفاده قرار گیرد.

این کشف تأثیر مثبت ورزش های خفیف بدون استرس را در یک دوره سه ماهه در تقویت قشر جلوی مغز و تقویت عملکرد شناختی در میان افراد مسن نشان می دهد.

انتظار می‌رود این یافته‌ها به توسعه برنامه‌ها و استراتژی‌های ورزشی جدید کمک کند که عملکرد اجرایی را بهبود می‌بخشد و برای افراد مسن‌تر با سطح آمادگی جسمانی پایین و انگیزه محدود برای ورزش به راحتی قابل دسترسی است.

برای مشاهده منبع کلیک کنید.

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری