ورود / ثبت نام

بیماری پارکینسون

بیماری پارکینسون دومین بیماری نورودژنراتیو مزمن به لحاظ شیوع است که منجر به کاهش دوپامین در سیستم عصبی مرکزی می شود و به نوبه خود منجر به ایجاد انواع علائم حرکتی و غیرحرکتی می گردد.

مقدمه

بیماری پارکینسون دومین بیماری نورودژنراتیو مزمن به لحاظ شیوع است که منجر به کاهش دوپامین در سیستم عصبی مرکزی می شود و به نوبه خود منجر به ایجاد انواع علائم حرکتی و غیرحرکتی می گردد.

 علل

همانطور که در بالا ذکر شد، علائم بیماری پارکینسون عمدتاً به دلیل کمبود دوپامین و عدم تعادل در میزان انتقال دهنده های عصبی در سیستم عصبی مرکزی است. اگرچه مکانیسم های پاتوفیزیولوژیک بیماری پارکینسون هنوز کاملاً مشخص نیست، اما به نظر جهش های ژنتیکی و عوامل محیطی نقش مهمی در ایجاد این بیماری دارند.

 

علائم

علائم و نشانه های بیماری پارکینسون به تدریج در طول زمان ایجاد می شوند و به ندرت در مراحل اولیه بیماری پارکینسون قابل شناسایی هستند. علائم و نشانه های بیماری پارکینسون معمولاً از یک طرف بدن شروع می شوند و سپس هر دو طرف را تحت تأثیر قرار می دهند. این علائم عبارتند از:

1) لرزش در حال استراحت: لرزش در بیماری پارکینسون در حالت استراحت تشدید می شود و با حرکت بهبود می یابد. با این حال، چندین اختلال عصبی وجود دارد که باعث لرزش حین حرکت می شوند، مانند ام اس، ضربه به مغز میانی و سکته ی مغزی.

2) برادی کینزی: حرکات بیمار با گذشت زمان کندتر می شوند و انجام کار را برای بیمار سخت تر می کند.

3) سفتی عضلانی: درد عضلانی با دامنه ی حرکتی محدود از علائم شایع بیماری پارکینسون است.

4) اختلال در تعادل

5) تغییر در گفتار و نوشتار

 

عوامل خطر

اگرچه مکانیسم های پاتوفیزیولوژیک بیماری پارکینسون هنوز کاملاً شناخته نشده است، عوامل خطر متعددی مطرح گردیده اند. مهم ترین آن ها عبارتند از:

1) سن: نشان داده شده که خطر ابتلا به بیماری پارکینسون در طول زمان افزایش می یابد و بروز بیماری پارکینسون در جوانان نادر است. اکثر بیماران در حدود سن 60 سالگی و بالاتر دچار بیماری پارکینسون می شوند.

2) وراثت: استعداد ژنتیکی یک عامل مستعدکننده ی مهم برای بیماری پارکینسون به ویژه در سنین پایین است؛ زیرا عوامل ژنتیکی ممکن است نقش مهمی در ایجاد بیماری پارکینسون داشته باشند.

3) جنسیت مرد

4) قرار گرفتن در معرض سمومی مانند علف کش ها و آفت کش ها

 

چگونه از ایجاد این بیماری پیشگیری کنیم؟

هیچ عامل محافظتی ای در پیشگیری از بیماری پارکینسون مؤثر نبوده است. با این حال مطالعاتی وجود دارد که به اثر محافظتی عوامل چون ورزش های هوازی منظم، مصرف کافئین و نوشیدن چای سبز اشاره می کنند. با این حال، ثابت نشده که آیا خود کافئین از ایجاد بیماری پارکینسون جلوگیری می کند یا اینکه عوامل دیگری ممکن است در آن دخیل باشند.

 

برای مشاهده منبع کلیک کنید.

 

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری