ورود / ثبت نام

دانشمندان در پی ارتباط هوش و سلامت

محققان دانشگاه وین اتریش، داده های یک مطالعۀ طولی 13 ساله را تجزیه و تحلیل کردند تا مشخص کنند چرا افراد با ضریب هوشی بالا به طور مداوم از وضعیت سلامت مطلوبی برخوردارند.

محققان دانشگاه وین اتریش، داده های یک مطالعۀ طولی 13 ساله را تجزیه و تحلیل کردند تا مشخص کنند چرا افراد با ضریب هوشی بالا به طور مداوم از وضعیت سلامت مطلوبی برخوردارند. پس از تجزیه و تحلیل داده های شناختی، جسمانی، محیطی و رفتاری جمع آوری شده از حدود 10000 شرکت کننده، نتایج جالبی به دست آمد.

در واقع پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که هیچ دلیل رفتاری یا محیطی شفافی برای همبستگی هوش و سلامت وجود ندارد. در عوض، نتایج نشان می‌دهد که ممکن است عامل سومی بر هوش و سلامت تأثیرگذار باشد. این مطالعه که در مجله Intelligence منتشر شد، حاکی از آن است که هرچه ضریب هوشی افراد بالاتر باشد، از وضعیت سلامت بهتری برخوردارند؛ اما مکانیسم های مسئول این رابطه هنوز کشف نشده اند. علل پیشنهادی شامل دسترسی بهتر به مراقبت های بهداشتی، انتخاب های بهداشتی بهتر، دسترسی به محیط های کاری ایمن، مدیریت استرس و ژنتیک است. اما متأسفانه، این عوامل هنوز به اثبات نرسیده اند. جاناتان فرایز و یاکوب پیشنیگ به عنوان مطالعۀ جدید خود، به پژوهش 13 ساله ای که قبلاً تکمیل شده بود نگاهی انداختند و داده های جدید خود را از طریق  مرکز بررسی سلامت، پیری و بازنشستگی در اروپا (SHARE) جمع آوری کردند. هدف اصلی مطالعه SHARE جمع آوری اطلاعات در مورد سلامت و رفاه افرادی بود که به سن بازنشستگی نزدیک می شدند. این مطالعه مقدار قابل توجهی اطلاعات در مورد سلامت جسمی و روانی شرکت کنندگان جمع آوری کرد. عوامل شناختی، سلامتی و رفتاری در این پژوهش، از داده های ارائه شده توسط 10996 شرکت کننده به دست آمده است. تجزیه و تحلیل آماری این فرضیه را تأیید کرد که هر چه ضریب هوشی افراد بالاتر باشد، از وضعیت سلامت بهتری برخوردارند. در این مطالعه کسانی که نمرات بالایی در معیارهای شناختی داشتند، میزان بیماری مزمن کمتری گزارش دادند. طبق این یافته ها عدم تحرک بدنی، تنها متغیری بود که می‌توانست با ضریب هوشی و سلامت مرتبط باشد. پژوهشگران، نتایج مطالعات خود را چنین عنوان کردند که ارتباط بین هوش و سلامت نمی‌تواند به اندازه کافی با عوامل خطر محیطی و رفتاری توضیح داده شود و مکانیسم متفاوتی برای درک رابطه مورد نیاز است. برخی ژنتیک را به عنوان مکانیسم مؤثر پیشنهاد می کنند. لذا پژوهشگران، تحقیقات آینده را تشویق می کنند تا مطالعاتشان را بر این سؤال پژوهشی متمرکز کنند که آیا ژن ها ممکن است بر سلامت و IQ تأثیر بگذارند؟

 

برای مشاهده منبع کلیک کنید.

 

 

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری