ورود / ثبت نام

میگرن بدون درد!

میگرن از شدیدترین سردردهایی است که یک فرد می تواند تجربه کند، افراد بسیاری در سراسر دنیا از سردرد میگرنی رنج می برند و درمان های مختلفی نیز برای آن پیشنهاد می شود.

میگرن از شدیدترین سردردهایی است که یک فرد می تواند تجربه کند، افراد بسیاری در سراسر دنیا از سردرد میگرنی رنج می برند و درمان های مختلفی نیز برای آن پیشنهاد می شود. اما پژوهش جدیدی که در سال 2021، در مقاله ای در نشریه Journal of Pain Research  منتشر شد، نشان داد که تحریک الکتریکی مستقیم فرا جمجمه ای (tDCS) می تواند شدت درد ناشی از میگرن را کاهش دهد.

درمان های مبتنی بر تحریک غیرتهاجمی مغز به عنوان یک گزینه درمانی امیدوارکننده برای مدیریت میگرن معرفی شده اند. تمرکز اصلی این درمانِ میگرن، بیشتر مبتنی بر درمان سردرد بوده و کمتر به اثرات بلند مدت آن توجه داشته است.

در این مقالۀ فراتحلیلی که اطلاعات 104 بیمار مبتلا به میگرن مورد بررسی قرار گرفته، بیان شده است که استفاده از تحریک الکتریکی مستقیم فرا جمجمه ای، شدت درد ناشی از میگرن را برای حداقل 4 هفته کاهش می دهد و هر دو تحریک آندال و کاتدال (Anodal and Cathodal) می تواند برای کاهش شدت درد میگرن موثر واقع شود. همچنین بررسی ها نشان داده است که tDCS علاوه بر کاهش محسوسِ درد،  این قابلیت را دارد که تعداد حملات میگرنی رخ داده برای یک فرد را نیز کاهش دهد.

 

منبع

تهیه شده توسط:

کارگروه ارزیابی و توانبخشی شناختی

شاخه دانشجویی نقشه برداری مغز ایران

مدیریت ترویج و آموزش

سرچ محتوا و ترجمه خبر: رضا مشفقی نیا

نظارت و ویرایش متن: رویا محمدی. طیبه مکارمی

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری