ورود / ثبت نام

تهیه رادیونانو ذرات حاوی بمبزین نشاندار با رادیوایزوتوپ به منظور تصویربرداری از تومورهای حاوی رسپتورهای GRP

امروزه تصویربرداری PET/MR به دلیل قدرت تفکیک فضایی بالا، کنتراست بافت نرم خوب و تصویربرداری مولکولی عملکردی با حساسیت بسیار بالا امکان تشخیص زودرس بیماری‌ها به ویژه سرطان‌ها را به وجود آورده است. با گسترش کاربرد PET/MRI در بالین، ضرورت توسعه ردیاب‌های ویژه برای این روش تصویربرداری به وجود آمده است. نانوذرات اکسید آهن سوپرپارامغناطیس (SPIONs) علاوه بر داشتن خاصیت پارامغناطیس ذاتی که امکان به کارگیری آن‌ها به عنوان عوامل کنتراست MRI را به وجود آورده است، به دلیل زیست‌سازگاری و سهولت مهندسی سطح و عاملدار کردن این نانوذرات با انواع مولکول‌های هدفمندکننده مانند پپتیدها و آنتی‌بادی‌ها، عوامل شلاته‌کننده و انواع رادیونوکلیدها برای طراحی ردیاب‌های PET/MRI به کار گرفته شده‌اند.

در این مطالعه، SPIONs پوشش‌داده شده با پلیمر تری‌متیل کایتوزان توسط پپتید بمبزین و شلاتور DOTA به ترتیب به منظور اتصال هدفمند به گیرنده‌های GRP در سطح سلول‌های سرطان پستان و نشاندارسازی نانوذرات با رادیونوکلید گالیوم- 68 عامل دار شدند. سمیت سلولی نانوذرات و امکان رقابت این نانوذرات با پپتید 99mTc-HYNIC-GABA-Bombesin توسط آزمون‌های سمیت سلولی و اتصال رقابتی به گیرنده‌های GRP در سطح سلول‌های سرطان پستان T47D بررسی شدند.

این نانوذرات با خلوص رادیوشیمیایی بیش از %95 با گالیوم- 68 نشاندار شدند و پایداری بالایی در پلاسمای انسانی از خود نشان دادند. با بررسی توزیع زیستی نانوذرات در موش‌های سالم و مدل‌های موش توموری، بیشترین تجمع در کبد و طحال به عنوان مسیرهای دفعی نانوذرات مشاهده شد و با گذشت زمان تجمع نانوذرات در تومور افزایش یافت. جذب نانوذرات در ناحیه توموری در تصاویر MR و PET/CT نیز مشاهده شد. به نظر می رسد این نانوذرات ردیاب‌های مناسبی در تصویربرداری PET/MR برای تشخیص ویژه سرطان پستان باشند.

 

این پژوهش با استفاده از خدمات آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز انجام شده است و در سال April 2019  به چاپ رسیده است.



برای مشاهده منابع کلیک کنید.

 

اسامی پژوهشگران:

ملیحه حاجی رمضانعلی، فاطمه اطیابی، مونا مسیب نیا، مهدی اخلاقی، پرهام گرامی فر، امیررضا جلیلیان، سید محمد مزیدی، حسن یوسف نیا، ثریا شاه حسینی، داوود بیکی

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری