ورود / ثبت نام

خواب های عجیبی که میبینید، قدرت مغز شما را در یادگیری افزایش می دهند.

به گفته کارشناسان پروژه مغز انسان، رویاهای عجیب ممکن است به مغز شما کمک کند تا بهتر یاد بگیرد. طبق گفته بنیاد ملی خواب، ما به طور متوسط چهار تا شش بار در شب خواب می بینیم. با این حال، از آنجایی که ما بیش از 95 درصد از رویاهای خود را فراموش می کنیم، هر بار فقط تعدادی از آنها را به خاطر خواهیم آورد.

اگرچه ما در طول شب خواب می بینیم، واضح ترین و به یاد ماندنی ترین رویاهای ما در طول خواب با حرکات سریع چشم (REM) رخ می دهد که حدود 90 دقیقه پس از به خواب رفتن شروع می شود. رویدادهای غیرمنتظره زندگی، سطوح بالای استرس و تغییرات دیگر همگی می توانند روی رویاهای ما تأثیر بگذارند و آنها را عجیب تر، زنده تر و به یاد ماندنی تر کنند. هدف دقیق خواب دیدن هنوز برای دانشمندان کمی رمزآلود است، با این حال تحقیقات اخیر امیدوار است توضیح دهد که چرا مردم خواب های عجیب و غریب می بینند.

یک مطالعه جدید از دانشگاه برن در سوئیس نشان می دهد که رویاها، به ویژه رویاهایی که واقعی به نظر می رسند، اما با بررسی دقیق تر، غیر طبیعی هستند، به مغز ما کمک می کنند تا یاد بگیرد و ایده های کلی را از تجربیات قبلی استخراج کند. این تحقیق که به عنوان بخشی از پروژه مغز انسان انجام شد و در eLife منتشر شد، با استفاده از روش‌های الهام گرفته از یادگیری ماشین و شبیه سازی مغز، فرضیه جدیدی در مورد معنای رویاها ارائه می دهد.

اهمیت خواب بر یادگیری و حافظه از دیرباز پذیرفته شده است. تأثیری که یک شب بی خوابی می تواند بر شناخت ما داشته باشد به خوبی مستند شده است. نیکلاس دیپروا، نویسنده اصلی این مطالعه، توضیح می‌دهد: «آنچه ما فاقد آن هستیم، نظریه ای است که این را با تثبیت تجربه، تعمیم مفهوم و خلاقیت پیوند دهد».

در طول خواب، ما معمولاً دو نوع فاز خواب را تجربه می کنیم که یکی پس از دیگری متناوب می شوند: خواب NREM، زمانی که مغز محرک حسی تجربه شده در بیداری را «بازپخش» می کند، و خواب REM زمانی که انفجارهای خود به خودی فعالیت شدید مغز باعث ایجاد رویاهای واضح می شود.

بر اساس این مطالعه، بیداری، NREM و خواب REM به نظر می رسد کارکردهای تکمیلی برای یادگیری داشته باشند که به این ترتیب عمل می کنند: تجربه محرک، تثبیت آن تجربه و کشف مفاهیم معنایی. دپروا می‌گوید: ما فکر می‌کنیم که این یافته‌ها نقش تکاملی ساده‌ای را برای رویاها نشان می دهند، بدون اینکه معنای دقیق آنها را تفسیر کنند. نباید تعجب آور باشد که رویاها عجیب و غریب هستند به دلیل اینکه این عجیب و غریب بودن یک هدف را دنبال می کند. دفعه بعد که رویاهای دیوانه وار می بینید، شاید سعی نکنید معنای عمیق تری پیدا کنید چراکه مغز شما ممکن است به سادگی تجربیات شما را سازماندهی کند.

منبع

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری