ورود / ثبت نام

"نورومارکتینگ در متاورس(بخش دوم)"

در بخش اول توضیحاتی دربارۀ دنیای رو به رشد متاورس ارائه کردیم. در این بخش نیز توضیحاتی تکمیلی دربارۀ کمک متاورس به بازاریابی عصبی را ارائه می کنیم.

آگاهی یافتن از خواست قطعی مشتری؛ تست محصول قبل از عرضه در بازار برای کسب بالاترین موفقیت در فروش؛ کنترل انتخاب مخاطب برای انحراف توجه او به محصولی خاص؛ افزایش چند برابری فروش و درآمد بازاریابی، امکاناتی هستند که علوم اعصاب به بازاریابان ارائه می دهد.

نقل قول معروف و اغراق شده ای درباره بازاریابی عصبی وجود دارد که می گوید:

بازاریابی عصبی نه تنها فروش بستنی به اسکیموها را بسیار آسان تر می کند، بلکه به فروشنده کمک می کند تا طعم آن را نیز تعیین کند!

بازاریابی عصبی می تواند به شما کمک کند تا دنیای فروش و بازاریابی کنونی را تغییر دهد. مثل این که بدانید کدام بلیط قرعه کشی قرار است برنده شود و حتی گاهی تاس ها را کنترل کنید تا اعداد مورد نظر خود را بیاورید. با توجه به کاربردهای قابل توجه نورومارکتینگ در صنعت، شرکت ‌های بزرگی به استفاده از این تحقیقات روی آورده ‌اند. از جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد که مایکروسافت با استفاده از EEG مغز کاربران را جهت بررسی میزان رضایت و نارضایتی کنترل می کند و Daimler که با استفاده از fMRI جذابیت زیبایی شناختی ماشین های مختلف را رتبه بندی می کند. چالش پیش روی بازاریابی عصبی این است که به ابزارهای پیچیده نیاز دارد و بیشتر در آزمایشگاه و تحت محیط کنترل‌شده انجام می‌شود.

جدای از این، تکنیک ‌های تحقیقاتی نورومارکتینگ کنونی پرهزینه هستند، پویایی محدودی دارند و ممکن است منجر به مسائل اخلاقی شوند و پیامد های سلامتی خاصی روی افراد داشته باشند که این مسائل آزمایش ها را دشوار و پر از پیچیدگی می کند.

با این وجود، متاورس به لطف دنیای تعاملی گسترده با کاربران از طریق فضای مجازی به حل برخی از این مشکلات کمک می کند. یک بازیکن در متاورس واکنش‌ها، احساسات و کنش ‌های منظمی را از خود بروز می دهد که عموماً توسط کنش ‌های آواتار به تصویر کشیده می ‌شود. همین مسئله سبب می شود نیاز به حضور فیزیکی افراد در آزمایشگاه کاهش یابد و بتوان دامنۀ گسترده تری از افراد با بررسی رفتار ها و پاسخ هایشان آزمایش و مطالعه کرد.

 منبع

تهیه شده توسط: کارگروه نورواکونومیکس

شاخه دانشجویی نقشه برداری مغز ایران

مدیریت ترویج و آموزش

ترجمه و ویرایش متن: گیسو حیدری، دانشجوی ارشد مدیریت کسب و کار

 ویراستار علمی: علی گلبازی مهدی‌پور، پژوهشگر علوم اعصاب مصرف‌کننده

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری