ورود / ثبت نام

ارتباط اختلال عملکرد فرونتوسینگولیت با افسردگی و کاهش سرم PON1در بیماران وابسته به متامفتامین

مطالعات گزارش کرده اند که استفاده مکرر از متامفتامین با اختلال در عملکرد مغز ، اختلالات خلقی، تولید بیش از حد رادیکال آزاد و کاهش میزان پاسخ آنتی اکسیدانی همراه است، اما هیچ مطالعه ای همبستگی های بین آنها را بطور همزمان بررسی نکرده است.

در مطالعه حاضر ، همبستگی عملکرد مغز ، افسردگی و اضطراب و سطح سرمی PON1 (آنتی اکسیدان) در بیماران وابسته به متامفتامین مورد بررسی قرار گرفت.
19مصرف کننده متامفتامین و 18 نفر کنترل، تسک استروپ را در حین اجرای fMRI انجام دادند و وضعیت افسردگی ، اضطراب و استرس آنها با استفاده از پرسشنامه افسردگی ، اضطراب و استرس - 21 (DASS-21) اندازه گیری شد. نمونه خون آنها برای اندازه گیری سطح PON1 جمع آوری و توسط کیت الیزا مورد بررسی قرار گرفت؛ سپس ارتباط بین آنها مطالعه شد.
تجزیه و تحلیل یافته های fMRI ، اختلال عملکرد فرونتوسینگولیت در شرایط استروپ افکت شامل قشر سینگولیت قدامی چپ ، جیروس پاراسینگولیت، جیروس فرونتال فوقانی و پل فرونتال را در بیماران وابسته به متامفتامین نشان داد که با سطح افسردگی بالاتر و کاهش سطح سرمی PON1 در این بیماران همراه بود.
نتایج پژوهش حاضر نشان داد که وابستگی به متامفتامین با اختلال عملکرد فرونتوسینگولیت ، کاهش غلظت PON1 سرم و افزایش افسردگی / اضطراب همراه است که ابرای روشن شدن نقش آنها در پاتوفیزیولوژی اعتیاد نیاز به مطالعه بیشتر می باشد.

این پژوهش با استفاده از خدمات آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز انجام شده است و در سال February 2020 در National Library of Medicine به چاپ رسیده است.



برای مشاهده منبع کلیک کنید.


اسامی پژوهشگران:

نوشین قویدل، فریبا خداقلی، ابوالحسن احمدیانی، رضا خسروآبادی، ساره اسدی، جمال شمس

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری