ورود / ثبت نام

ساخت برنامه آموزشی فراتفکر مبتنی بر شبیه‏ سازی‏ ذهنی- مغزی(MTMBS) و ارزیابیِ اثربخشی آن بر کارکردهای اجرایی، تنظیم هیجان و تکانشگری کودکان مبتلا به اختلال نقص‌توجه-بیش‌فعالی

یکی از مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین اختلالات عصبی-رشدی، اختلال نقص‌توجه-بیش‌فعالی (ADHD) است که با اختلالات یادگیری نیز هم ‎ابتلائی بالایی دارد. این اختلال با ویژگی‎ های بی ‎توجهی، تکانشگری و بیش ‎فعالی پایدار مشخص می‎ شود که در تحول طبیعی فرد مداخله می‎ کند.

یکی از مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین اختلالات عصبی-رشدی، اختلال نقص‌توجه-بیش‌فعالی (ADHD) است که با اختلالات یادگیری نیز هم ‎ابتلائی بالایی دارد. این اختلال با ویژگی‎ های بی ‎توجهی، تکانشگری و بیش ‎فعالی پایدار مشخص می‎ شود که در تحول طبیعی فرد مداخله می‎ کند. اخیراً مطالعات تصویربرداری عصبی نشان داده‌ اند که علائم ADHD بخاطر سازماندهی ناهمگن شبکه مغزو اختلال در اتصال عملکردی ایجاد و تشدید می‌شوند. شواهد علمی نشان می‌دهند که مداخله ناشی از شبکه حالت پیش‎ فرض(DMN) می ‎تواند در افراد مبتلا به اختلال بیش‎ فعالی ـ نقص‌توجه کارکردهای توجهی عادی را ضعیف کند. با توجه به روند رو به افزایش ADHD  در کودکان و لزوم ارائه مداخله‌ای کارآمد برای بهبود این دسته از کودکان به منظور پیشگیری از مشکلات بعدی، هدف پژوهش حاضر "ساخت برنامه آموزشی فراتفکر مبتنی بر شبیه‌سازی ذهنی-مغزی و ارزیابی اثربخشی آن بر کارکردهای اجرایی، تنظیم هیجان و تکانشگری در کودکان مبتلا به ADHD" بوده است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ روش از نوع آمیخته طرح گنجانده شده مدل آزمایشی بود. جامعه این پژوهش، شامل تمامی کودکان مبتلا به ADHD در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ با دامنه سنی ۷ تا ۱۲ سالگی در سطح شهر تهران بود. پس از تشخیص ‏گذاری بالینی، در"مرحله کمی" تعداد ۳۲ نفر کودک به صورت نمونه‎ گیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. برای کودکان گروه آزمایش، برنامه آموزشی فراتفکر مبتنی بر شبیه ‏سازی‏ ذهنی- مغزی" در قالب ۸ جلسه ۱.۵ ساعته در هفته  اجرا شد و در مراحل پیش‌آزمون و پس‌آزمون از آن‌ها تصاویر fMRI گرفته شد، در حالیکه گروه کنترل هیچ‌گونه مداخله درمانی را دریافت ننمودند. همه والدین در مراحل پیش‌آزمون - پس‌آزمون پرسشنامه‌ها را تکمیل نمودند، و با استفاده از یک مصاحبه نیمه‌ساختاریافته از والدین گروه آزمایش در زمینه تغییرات ایجاد شده در کودکان اطلاعات منسجمی گردآوری شد. داده‌های جمع‌آوری شده با روش آماری مانکووا و بهره‌گیری از نرم‌افزارهای SPSS-24, MAXQDA, FSL, fMRIprep تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که برنامه آموزشی فراتفکر مبتنی بر شبیه‌سازی ذهنی- مغزی به طور قابل‌توجهی بر همه مولفه‌های کارکردهای اجرایی، تنظیم هیجان و تکانشگری در کودکان مبتلا به ADHD تاثیر گذاشته است. تصاویر fMRI بیانگر این است که  مناطق مغزی مربوط به DMN پس از اتمام جلسات آموزشی به خوبی سرکوب شده و عملکردشان بهبود یافته است. علاوه بر این، مطابق با اظهارات والدین، عملکرد کودکان مبتلا به ADHD در زمینه‌های شناختی، رفتاری، هیجانی و اجتماعی پیشرفت چشمگیری داشته است. این یافته‌ها نشان می‌دهد که اجرای برنامه آموزشی فراتفکر مبتنی بر شبیه‌سازی ذهنی- مغزی در مدارس و مراکز درمانی می‎تواند در بهبود مشکلات روانشناختی کودکان ADHD نقش مهمی داشته باشد.

این پژوهش با استفاده از خدمات آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز انجام شده است و در سال ۲۰۲۳ در  Journal of Attention Disorders به منتشر شده است.

برای مشاهده منبع کلیک نمایید.

 

اسامی پژوهشگران:

دکتر عابد مهدوی

دکتر منصوره حاج حسینی

دکتر مسعود غلامعلی لواسانی

دکتر الهه حجازی

دکتر عبدالحسین وهابی

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری