ورود / ثبت نام

آیا وزوز گوش و سرگیجه از علائم تومورهای مغزی هستند؟

تومورهای مغزی می توانند چند فرم داشته باشند و حتی آن‌هایی که سرطانی نیستند می توانند بر روی نواحی ظریف و حساس مغزی فشار ایجاد کنند و علائمی را به وجود بیاورند. علائمی که تجربه می‌شوند به نوع تومور و مکان تشکیل تومور وابسته است.

تومورهای مغزی می توانند چند فرم داشته باشند و حتی آن‌هایی که سرطانی نیستند می توانند بر روی نواحی ظریف و حساس مغزی  فشار ایجاد کنند و علائمی را به وجود بیاورند. علائمی که تجربه می‌شوند به نوع تومور و مکان تشکیل تومور وابسته است.

تینیتوس Tinnitus (وزوز یا زنگ زدن گوش) و سرگیجه می توانند با بعضی از انواع تومورهای مغزی همراه باشند. اما این علائم غالباً علائم غیر مستقیم هستند.

تنها چند میلی متر فضا بین مغز و جمجمه وجود دارد. مغز بالغ با حدود 1.36 kg وزن، همراه با مننژها و مایع مغزی نخاعی، تقریباً از هر نقطۀ فضا در حفره جمجمه استفاده می کند. هر گونه رشد، مایع اضافی، یا هر نوع تورم می تواند مشکلات جدی ایجاد کند.

بافت‌های مغز ظریف و به فشار بسیار حساس هستند. وقتی تومورها ایجاد می شوند، قسمت هایی از مغز می توانند متورم یا جا به جا شوند و بر سایر نواحی فشار وارد شود. این عارضه ورم یا ادم مغزیcerebral edema نامیده می شود و می تواند سبب  افزایش فشار داخل جمجمه شود.

علائم ادم مغزی شامل موارد زیر است:

  • سردرد
  • سرگیجه
  • مشکلات هماهنگی و حرکتی
  • حالت تهوع
  • بی حسی
  • گیجی
  • تغییرات خلق و خوی

همۀ تومورها و همچنین شماری دیگر از آسیب ها و عفونت ها می توانند باعث افزایش فشار داخل جمجمه و ادم مغزی شود. علاوه بر علائم ناشی از تورم کلی، فشار مستقیم یا تومور نیز می‌تواند به قسمت‌های مختلف مغز آسیب بزند. برای نمونه نوروم آکوستیک acoustic neuroma (شوانوم دهلیزی) است. این تومور، خوش خیم (غیر سرطانی) است که روی عصب هشتم جمجمه ایجاد می شود. البته این تومور به کندی رشد می کند و به سایر قسمت‌های مغز گسترش نمی یابد یا باعث سرطان نمی شود. عصبی که تومور روی آن ایجاد می‌شود به کنترل شنوایی و تعادل کمک می‌کند.

وزوز گوش و سرگیجه علائم تشخیصی افتراقی این نوع تومور نیستند، اما معمولاً گزارش می شوند. در یک مطالعه، 80 درصد از افراد مبتلا به نورومای آکوستیک کاهش شنوایی در یک گوش را گزارش کردند. دومین علامت شایع، وزوز گوش در یک گوش (6.3 درصد) و پس از آن سرگیجه و سردرد بود.

رشد و بزرگ شدن‌ های دیگر، مانند تومورهای قاعده جمجمه نیز می توانند بر قسمت هایی از مغز  تأثیر بگذارد که تعادل و شنوایی را کنترل می کنند.

حال آیا وزوز گوش نشانه خوبی است؟

پژوهشی در سال 2017 دربارۀ دلایل وزوز گوش، گزارش داد که وزوز گوش بیشتر به تومورهای خوش خیم مغز مربوط می شود تا تومورهای بدخیم (سرطانی).

منبع

 

تهیه شده توسط:

کارگروه نورولوژی و روانپزشکی

شاخه دانشجویی نقشه برداری مغز ایران

مدیریت ترویج و آموزش

ترجمه خبر:

پدرام سلطانی، دبیر کارگروه نورولوژی و روانپزشکی، دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری