ورود / ثبت نام

بررسی آرتیفکت جابجایی هندسی در دستگاه MRI

در این مقاله، اصلاح خطاهای هندسی که از اصلی ترین مشکلات تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی است، مورد بررسی قرار گرفت. همچنین صحت و تکرارپذیری تصاویر با اندازه گیری فانتوم و تکرار اندازه گیری در فانتوم مطالعه گردید.

خطاهای هندسی در تصاویر، معروف به اعوجاج تصویر، از اصلی‌ترین مشکلات تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی از جمله تصویربرداری سه بعدی، اندازه گیری سرعت جریان خون ، تصویربرداری عملکردی و برنامه ریزی درمانی در پرتودرمانی است. اعوجاج هندسی در تصاویر MRI به دلیل عدم یکنواختی میدان مغناطیسی و غیرخطی بودن شیب‌ها است. در مطالعه حاضر ، صحت و تکرارپذیری تصاویر به ترتیب با اندازه گیری فانتوم و تکرار اندازه گیری در فانتوم و سپس اصلاح این خطاهای هندسی مورد بررسی قرار گرفت.

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی از فانتوم با استفاده از یک دستگاه 3 تسلا زیمنس Prisma MRI برای اندازه گیری اعوجاج هندسی با استفاده از الگوی شبکه انجام شد. پروتکل اسپین اکو سه بار با وزن T2، T1 و PD تکرار شد تا میزان تکرارپذیری اعوجاج تصویر را اندازه گیری کند. اعوجاج تصویر با اندازه گیری فاصله بین لبه‌ها با استفاده از برنامه MATLAB (نسخه 0.532 .8.3، MathWorks ) مورد بررسی قرار گرفت. علاوه بر این ، یکنواختی میدان مغناطیسی و غیرخطی بودن شیب‌ها با استفاده از فانتوم‌های مناسب مورد بررسی قرار گرفت.

میانگین خطای به دست آمده در یک دید 25 سانتی متری 1 پیکسل در هر دو جهت،  x و y بود (هر پیکسل 024/1 میلی متر بود). براساس تصاویر فانتوم، شیب دستگاه کاملاً خطی بود. علاوه بر این، با در نظر گرفتن اندازه گیری های زمینه  B0 و B1، B0 دستگاه 3125/0 ppm در طول 24 سانتی متر DSV (قطر حجم کروی) اندازه گیری شد.

جابجایی جزئی سیم پیچ مغزی از 1 پیکسل باعث می‌شود تا دستگاه در 3DMRI، سرعتMRI ، FMRI  و RTTP استفاده شود.

 

این پژوهش با استفاده از خدمات آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز انجام شده است و در سال 2017 در Frontiers in Biomedical Technologies به چاپ رسیده است.

 

برای مشاهده منابع کلیک کنید.

 

اسامی پژوهشگران:

صادق شورچه

نادر ریاحی عالم

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری