ورود / ثبت نام

مکان‌یابی کانون‌های صرع از طریق پردازش EEG-fMRI هم زمان و شناسایی خودکار اینترایکتال از EEG داخل اسکنر

به دلیل رزولوشن زمانی خوب EEG و رزولوشن مکانی مناسب fMRI ترکيب اطلاعات هم زمان آنها می‌تواند بهبود عملکرد مکان‌یابی را به دنبال داشته باشد. در این مقاله سعی شده با استفاده از اطلاعات این دو مداليته در یک ثبت همزمان به مکان‌یابی کانون‌های صرعی پرداخته شود.

در این مقاله سعی شده تا از طریق ثبت هم زمان اطلاعات رزولوشن مکانی fMRI و رزولوشن زمانی EEG، مکان‌یابی کانون‌های صرعی به شکل بهبود یافته‌ای انجام شود.

 

به خاطر رزولوشن زمانی خوب EEG و رزولوشن مکانی مناسب fMRI ترکيب اطلاعات هم زمان آنها می‌تواند بهبود عملکرد مکان‌یابی را به دنبال داشته باشد. در این مقاله سعی شده با استفاده از اطلاعات این دو مداليته در یک ثبت همزمان به مکان‌یابی کانون‌های صرعی پرداخته شود.

نخست از طریق شناسایی وقایع اینترایکتال و ميانگين گيری، یک الگوی اسپایکر مستخرج از EEG خارج اسکنر ساخته شده و سپس از طریق اعمال همبستگی متقابل بين این الگو و سيگنال EEG درون اسکنر یک سيستم خودکار به منظور استخراج اطلاعات زمانیِ لحظه وقوع حادثه طراحی شده است. سپس رگرسور به دست آمده بعد از کانوالو شدن با تابع پاسخ سيستم همودیناميک( HRF ) از طریق مدل GLM به مکان‌یابی کانون‌های صرعی پرداخته است. مطالعه بر روی 6 بيمار صرعی موضعی مقاوم به دارو که در آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آنها ثبت داده صورت گرفته انجام پذیرفته است.

نتایج روش پيشنهادی با اطلاعات ارائه شده در EEG برای هر 6 بيمار هماهنگی دارد و از این ميان برای 4 بيمار که کاندید جراحی مغز بودند اطلاعات اضافه ارائه شده است. نتایج ذکر شده، بهبود صحت و دقت مکان یابی نسبت به روش‌های ارائه شده تاکنون را نشان می دهند.

 

این پژوهش با استفاده از خدمات آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز انجام شده است و در سال 2017 در Iranian Journal of Biomedical Engineering به چاپ رسیده است.

برای مشاهده منبع کلیک کنید.

 

اسامی پژوهشگران:

الیاس ابراهیم زاده

حمید سلطانیان زاده

بابک نجار اعرابی

سید سهراب هاشمی فشارکی

جعفر مهوری

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری