ورود / ثبت نام

استفاده از واقعیت مجازی برای بررسی پویایی شبکه عصبی اوتیسم

محققان با ترکیب تصویربرداری از واقعیت مجازی جدید با فراگیری ماشین، توانستند مدل‌های موش ASD را در مقایسه با موش‌های نوع وحشی بر اساس پویایی شبکه عملکردی قشر مغز در حالی که حیوان در حرکت بود، تشخیص دهند.

یک تحقیق  بین‌المللی  با همکاری  هم یک سیستم تصویربرداری VR ایجاد کرده اند  که می‌تواند طیف وسیعی از فعالیت عصبی را در قشر موش‌ها در طول رفتار فعال اندازه‌گیری کندُ و آنها را قادر می سازد تا ناهنجاری های موجود در پویایی شبکه عملکردی قشر مغز را که در موش های مدل اوتیسم یافت می شود، روشن کنند.

اوتیسم (اختلال طیف اوتیسم) یک اختلال عصبی رشدی با بسیاری از جنبه های ناشناخته است که با ارتباطات اجتماعی ضعیف، اشتغال شدید به چیزهای خاص و رفتارهای تکراری مشخص می شود. تعداد افراد اوتیستیک به طور قابل توجهی در حال افزایش است که به عنوان یک موضوع اجتماعی مهم در نظر گرفته می شود.

حتی در حال حاضر، تشخیص اوتیسم بر اساس ویژگی های رفتاری است که  به اآسانی شناسایی نمی شود. و تقاضای زیادی برای کشف یک نشانگر زیستی جدید وجود دارد.

محققان یک سیستم تصویربرداری VR را توسعه دادند که می‌تواند طیف وسیعی از فعالیت قشر مغز موش‌ها را اندازه‌گیری کند.

مدل‌های موش اوتیسم دارای شبکه‌های عملکردی قشری متراکم و کاهش مدولار پس از شروع حرکتی هستند.

فراگیری ماشینی می‌تواند موش‌های مدل اوتیسم را با دقت بالایی از الگوهای شبکه عملکردی قشرشان شناسایی کند.

با استفاده از فراگیری ماشینی، آنها همچنین توانستند با دقت بالایی بین موش‌های مدل اوتیسم و ​​موش‌های نوع وحشی بر اساس الگوهای شبکه عملکردی قشری، زمانی که موش‌ها شروع به کار یا توقف می‌کنند، تمایز قائل شوند.

رهبری گروه تحقیقاتی را پروفسور تورو تاکومی و استادیار نوبوهیرو ناکای (هر دو از گروه فیزیولوژی، دانشکده پزشکی دانشگاه کوبه) و ماساکی ساتو (مدرس، گروه فارماکولوژی، دانشکده تحصیلات تکمیلی پزشکی، دانشگاه هوکایدو) بر عهده داشتند. پروفسور تاکومی همچنین یک دانشمند ارشد مدعو در مرکز تحقیقات دینامیک بیوسیستم RIKEN است.

انتظار می رود تحقیقات آینده در مورد پویایی شبکه عملکردی مغز در اوتیسم منجر به توسعه نشانگرهای زیستی جدید برای تشخیص اوتیسم شود.

 

برای مشاهده منبع کلیک نمائید

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری