ورود / ثبت نام

آثار روانی کوید شدید بر حافظه، توجه و توانایی حل مسئله: تاثیری معادل ۲۰ سال افزایش سن

نتایج پژوهش های اخیر محققان دانشگاه کمریج و امپریال کالج لندن نشان می دهد که اختلالات شناختی ناشی از بیماری کوید 19 شدید، می تواند برابر با 20 سال روند پیری باشد و ده امتیاز از میزان IQ فرد بکاهد، دقیقا شبیه به عملکرد مغز یک فرد 50 تا 70 ساله.

نتایج پژوهش های اخیر محققان دانشگاه کمریج و امپریال کالج لندن نشان می دهد که اختلالات شناختی ناشی از بیماری کوید 19 شدید، می تواند برابر با 20 سال روند پیری باشد و ده امتیاز از میزان IQ فرد بکاهد، دقیقا شبیه به عملکرد مغز یک فرد 50 تا 70 ساله. 

این مطالعه که تقریباً دو هفتۀ پیش در ژورنال  eClinicalMedicine چاپ شد، به نظر می رسد اولین مطالعه ای باشد که به ارزیابی مقایسه ای و مانیتورینگ بیمارتا شش ماه پس از بیماری می پردازد و این عوارض مغزی بلند مدت را پس از ابتلا به بیماری کویید 19 گزارش می کند.

پروفسور Hampshire  Adam  از دپارتمان علوم اعصاب ایمپریال کالج لندن که نویسندۀ مسئول مطالعۀ حاضر است بیان می کند «ما از میان ده ها هزار بیمارانی که به این بیماری دچار شده اند و بین ماه های ژانویه و دسامبر سال 2020 در واحد مراقبت های ویژه آی سی یو بیمارستان های انگلیس بستری بوده اند یا به دلیل کمبود جا به تشخیص پزشک در خانه تحت مراقبت بوده اند، 81337 شرکت کننده مبتلا به کوید-19 شدید را انتخاب کردیم و آنها آزمون های ارزیابی شناختی آنلاین و پرسشنامه های شناختی را تکمیل کردند».

این آزمون ها شامل نه تست که جنبه های شناختی برنامه ریزی، منطق، حافظۀ کاری و توانایی های پردازش هیجان و توجه را در بیماران ارزیابی کردند. پس از تکمیل این نه آزمون، شرکت کنندگان همچنین پرسشنامه های مربوط به متغیر های دموگرافیک اجتماعی، اقتصادی، شغلی و سبک زندگی را تکمیل کردند. در همین زمان به بیماران پرسش نامه هایی برای ارائۀ شرح حال تنفسی داده می شد که ارتباط شدت بیماری و اختلالات تنفسی با نتایج آزمون های شناختی حاضر بررسی شد.

افرادی که از COVID-19 بهبود یافته بودند، حتی افرادی که علائمی را گزارش نمی کردند، نقص های شناختی قابل توجهی را نسبت به گروه کنترل همسانشان با در نظر گرفتن و کنترل سن، جنسیت، سطح تحصیلات، درآمد، گروه نژادی-قومی و همینطور کنترل اختلالات پزشکی خستگی، افسردگی و اضطراب، نشان دادند. این اختلالات در افرادی که سابقۀ بستری داشتند یا حتی آنهایی که مورد تأیید عفونت بیولوژیکی شدید بیماری COVID-19 بودند، بسیار برجسته تر و شدید تر بود.

تیم Hampshire Adam همیسفر مطالعات بیشتر به همراه تصویربرداری های عصبی و نقشۀ مغزی بیماران بهبود یافته را برای ریکاوری بهتر پیشنهاد می کند.

منبع

تهیه شده توسط:

کارگروه نورواسپرت
 شاخه دانشجویی نقشه برداری مغز ایران
مدیریت ترویج و آموزش

جستجو و ترجمه خبر:
مصطفی سراب زاده، محقق نوروفیزیوتراپی و فیزیولوژی تمرین

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری