ورود / ثبت نام

تحریک مخچه باعث بهبود حافظه اپیزودیک در افراد مسن تر می شود

یک مطالعه جدید گزارش می دهد که تحریک جریان مستقیم فرا جمجمه ای (tDCS)مخچه راست، حافظه اپیزودیک را در افراد مسن بهبود می بخشد. این یافته ها راه را برای توسعه درمان های جدید و غیر تهاجمی برای درمان حافظه و مشکلات شناختی مرتبط با سن و مشکلات شناختی باز می کند.

مطالعات  اخیر نشان داد که تحریک غیرتهاجمی مخچه راست منجر به بهبود عملکرد حافظه اپیزودیک در افراد مسن سالم، در پایان یک برنامه تحریک عصبی ۱۲ روزه، و همچنین در نقطه پی گیری ۴ ماهه می شود.

افزایش مداوم میانگین امید به زندگی، چالش‌های مهمی را برای افراد، خانواده‌ها و جوامع در ابعاد مختلف ایجاد می‌کند.

با تخمین اینکه تا سال 2050 از هر شش نفر، یک نفر بالای 65 سال سن خواهد داشت، مطالعه پیری و ارتباط آن با زوال شناختی، بیماری های عصبی و ضعف کلی اهمیت فزاینده ای پیدا می کند.

بنابراین، درک رابطه بین پیری مغز و کمبود حافظه اپیزودیک و ایجاد مداخلاتی برای کاهش توانایی ما در به خاطر سپردن وقایع گذشته شخصی (حافظه اپیزودیک) مربوط به سن، یکی از اهداف مهم تحقیقات علوم اعصاب بوده است..

تیم تحقیقاتی به سرپرستی خورخه آلمیدا (دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه کویمبرا)مقاله ای با عنوان "مخچه به طور علی در حافظه اپیزودیک تحت پیری درگیر است" را در مجله GeroScience منتشر کردند که نشان داد مخچه یکی از مناطق نورونی است که به طور علی در حافظه اپیزودیک در طول پیری درگیر است.

اگر در گذشته مخچه منحصرا به عنوان پایه هماهنگی حرکتی در نظر گرفته می شد، برای مثال تعادل و حالت بدنی ما را کنترل می کرد، در مطالعات دهه های اخیر ثابت شده است که این ناحیه مغزی که در پشت مغز قرار دارد، به طور قاطع بر فرایندهای شناختی و عاطفی نیز تاثیر می گذارد.

اگر در گذشته مخچه منحصراً به عنوان اساس هماهنگی حرکتی در نظر گرفته می شد، برای مثال تعادل و وضعیت بدنی ما را کنترل می کرد، در دهه های اخیر مطالعات ثابت کرده اند که این ناحیه مغزی که در پشت مغز قرار دارد، تأثیر قاطعی بر فرایندهای شناختی و عاطفی می گذارد.

در این مطالعه، تیمی از محققان از دانشگاه‌های پرتغال، برزیل، ایالات متحده و ایران یک برنامه تحریک عصبی 12 روزه را به مخچه سمت راست 56 فرد مسن سالم 60 ساله یا بالاتر ارائه کردند و بهبودهایی را در حافظه اپیزودیک آنها ثبت کردند. عملکردی که حداقل چهار ماه پس از دوره تحریک به طول انجامید.

در این مطالعه، تیم محققان دانشگاه های پرتغال، برزیل، آمریکا و ایران یک برنامه تحریک عصبی ۱۲ روزه را به مخچه راست ۵۶ فرد سالمند سالم ۶۰ ساله یا بالاتر ارائه کردند و بهبودهایی را در عملکرد حافظه اپیزودیک آن ها ثبت کردند عملکردی که حداقل چهار ماه پس از دوره تحریک به طول انجامید.

نتایج ارتباط علی مخچه را در فرآیندهای مرتبط با حافظه اپیزودیک طولانی مدت نشان می دهد و نقش آن را در تنظیم و حفظ پردازش شناختی برجسته می کند.

به گفته خورخه آلمیدا، این کار "امکان توسعه مداخلات غیردارویی را برای بهبود ضعف شناختی معمولی مرتبط با سن که باعث بهبودهای طولانی مدت می شود که حداقل از چهار ماه آزمایش شده در اینجا بیشتر است" باز می کند.

برای مشاهده منبع کلیک کنید.

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری