ورود / ثبت نام

تأثیر فقر بر فعالیت مغز کودکان

کودکانی که از وضعیت اجتماعی-اقتصادی پایین تری برخوردارند و مادرانشان سطح تحصیلات پایین تری دارند، فعالیت مغزی ضعیف تری در نواحی مغز مرتبط با حافظه فعال دارند و احتمال بیشتری برای تجربه مشکلات توجه دارند.

یک مطالعه جدید از دانشگاه آنگلیا شرقی، جنبه های ظریف عملکرد مغز را در کودکانی که با چالش های شرایط فقیرانه روبرو هستند، روشن می کند. این تحقیق که در روستاهای هند بر روی کودکان چهار ماهه تا چهار ساله انجام شد، به رابطه پیچیده بین وضعیت اجتماعی-اقتصادی، آموزش مادران و رشد شناختی این ذهن‌های جوان می‌پردازد.

پروفسور جان اسپنسر، محقق اصلی دانشکده روانشناسی UEA، یافته های مهم را عنوان می کند و بر آمار خیره کننده 250 میلیون کودک در کشورهای کم درآمد و متوسط سالانه که از پتانسیل رشد خود عقب می­مانند، تأکید می کند. این امر بر نیاز فوری به درک پیامدهای جهانی فقر در مسیرهای اولیه شناختی و رفتاری تأکید می کند.

در حالی که تحقیقات قبلی بر تأثیر فقر بر رشد مغز تأکید کرده است، این مطالعه جدید بررسی عملکرد مغز در مراحل اولیه رشد است. هدف این است که پیچیدگی‌های پیرامون رشد عملکردی مغز در کودکانی که از زمینه‌های اقتصادی محروم هستند، آشکار شود، و پایه‌ای برای مداخلات هدفمند برای تقویت سلامت اولیه مغز ایجاد شود.

این تحقیق که با همکاری دانشگاه استرلینگ در منطقه پرجمعیت اوتار پرادش، هند، انجام شد. این تیم با استفاده از دستگاه «طیف‌سنجی نزدیک به مادون قرمز» (fNIRS) ، فعالیت مغز 42 کودک را در محیط‌های روستایی اندازه‌گیری می‌کند. این فناوری نوآورانه شامل پرتاب نور مادون قرمز نزدیک به بافت قشر مغز از طریق کلاهک های تخصصی متصل به رایانه است.

تمرکز این تحقیق در ارزیابی "حافظه کاری بصری" کودکان و توانایی آنها برای ذخیره اطلاعات بصری و تشخیص تغییرات در محیط بصری است. پروفسور اسپنسر توضیح می‌دهد که حافظه کاری بصری، که تقریباً 10000 بار در روز استفاده می‌شود، از دوران نوزادی تکامل می‌یابد و به عنوان یک نشانگر از رشد شناختی اولیه عمل می‌کند.

این مطالعه که با مشارکت آزمایشگاه توانمندسازی جامعه در لاکنو، هند انجام شد، کودکان را در یک آزمایش بصری با نمایشگرهای چشمک زن مربع های رنگی درگیر می کند. محققان ظرفیت آن‌ها را برای به خاطر سپردن رنگ‌ها و تشخیص تغییرات که یک عنصر اساسی در حافظه کاری بصری است، بررسی می‌کنند.

عوامل اجتماعی-اقتصادی حیاتی مانند تحصیلات والدین، درآمد، طبقه، مذهب، اندازه خانواده و وضعیت اقتصادی به درستی در تحلیل در نظر گرفته می‌شوند.

نتایج، در کنار نتایج بدست آمده از کودکان غرب میانه آمریکا، تضاد فاحشی را آشکار می کند. کودکان هندی از خانواده‌هایی با تحصیلات و درآمد پایین، فعالیت مغزی کاهش یافته و حواس‌پرتی بیشتر در قشر پیشانی چپ - یک ناحیه کلیدی مرتبط با حافظه فعال-را نشان می‌دهند.

این مطالعه نه تنها بر تأثیر ناملایمات بر رشد مغز تأکید می کند، بلکه پتانسیل انعطاف پذیری مغز را به عنوان چراغ امید نیز برجسته می کند. پروفسور اسپنسر به شکستن چرخه بین نسلی فقر از طریق ایجاد مشارکت با جوامع محلی، معرفی فناوری های نوآورانه، و تلاش جمعی برای تغییر شکل مسیر نسل های آینده، ابراز خوش بینی می کند.

برای مشاهده منبع کلیک کنید.

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری