ورود / ثبت نام

تاثیر عشق بر مغز

همانطور که هلنا شخصیت داستان « رویای شب نیمۀ تابستان» اثر شکسپیر می‌گوید و احتمالاً عصب شناس‌ها با آن موافق هستند: به نظر می رسد عشق نه با چشم بلکه با ذهن می‌بیند. مغز هنگام عاشق شدن چه تغییری می کند؟

همانطور که هلنا شخصیت داستان « رویای شب نیمۀ تابستان» اثر شکسپیر می‌گوید و احتمالاً عصب شناس‌ها با آن موافق هستند: به نظر می رسد عشق نه با چشم  بلکه با ذهن می‌بیند.

مغز هنگام عاشق شدن چه تغییری می کند؟

پژوهش‌ها نشان می دهند که این احساسات شدید و عاشقانه از مغز  سرچشمه می‌گیرد.  اما دانشمندان دربارۀ تغییرات مغز در هنگام عاشق شدن نظریه های بسیار جالبی ارائه داده اند. عاشق بودن باعث ترشح مواد شیمیایی و هورمون هایی در مغز می شود که به احساس لذت، وسواس و وابستگی مرتبط است. درادامه نگاهی داریم به پنج تأثیری که عشق روی مغز عاشق می گذارد.

۱. تأثیر عشق روی مغز و ترشح هورمون ها

دانشمندان علوم اعصاب عشق را به سه مرحله تقسیم می کنند: هوس، جاذبه و دلبستگی. مرحلۀ اول عشق، شهوت است که باعث ترشح هورمون ها  و ایجاد تمایل شدید به آن فرد می شود. آدرنالین و نوراپینفرین (Adrenaline and norepinephrine)  باعث تپش قلب و تعریق و ...می شوند همچنین دوپامین(dopamine) در مغز حس سرخوشی ایجاد می کند.

۲. عشق مانند دارو

پژوهشی در مردان قبل از عاشق شدن نشان داد، که با دیدن تصویر یک زن جذاب همان قسمت های از مغزشان فعال می شود که هنگام مصرف داروهایی مانند مورفین (morphine ) فعال است و اینگونه حس دوست داشتن در آنها به وجود می‌ آید.

۳. افزایش خونرسانی در مرکز لذت مغز

هنگامی که عاشق می شوید خون در بخش هایی مربوط به لذتِ مغز افزایش می یابد. اسکن های مغزی (MRI) نشان می‌دهند که این مناطق هنگام عاشق شدن افراد فعال می‌شوند.

۴. کاهش وسواس فکری

عشق سطح سروتونین (serotonin ) مغز را کاهش می دهد و اینگونه باعث کاهش وسواس فکری شده و در نتیجه فرد عاشق ایراد ها و صفات نامطلوب معشوق را نمی‌بینید و به اصطلاح  کور می‌شود.

۵. تطابق مغز با سطح هورمون ها

یک مطالعۀ جدید نشان می دهد، مردان با سطح تستوسترون (Testosterone) بالا، نگرش مثبت تری دربارۀ رابطه جنسی با شریکشان دارند.

 پس از مدتی با ترشح مداوم هورمون ها، در مغز تحمل هورمونی افزایش یافته و هورمونهای اکسی توسین و وازوپرسین (oxytocin and vasopressin)  در مغز نفوذ کرده و فرد احساس امنیت بیشتری را با معشوق پیدا می کند و  از مرحلۀ جذب به دلبستگی می رسد.

 
منبع

 

تهیه شده توسط کارگروه علوم اعصاب شاخه دانشجویی نقشه برداری مغز ایران

مدیریت ترویج و آموزش

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری