ورود / ثبت نام

آیا زنان باردار مبتلا به صرع، علائم افسردگی و اضطراب بیشتری را تجربه می کنند؟

بر اساس مطالعه ای که اخیرا منتشر شده است، زنان باردار مبتلا به صرع علائم افسردگی و اضطراب  بیشتری در دوران بارداری و پس از زایمان را نسبت به زنان حامله ای که صرع ندارند یا زنان مبتلا به صرع که باردار نیستند، دارند.

در این مطالعه 331 زن باردار مبتلا به صرع، 102 زن باردار که صرع نداشتند و 102 زن مبتلا به صرع که باردار نبودند، شرکت داشتند. زنان باردار در طول هر سه ماهه، حوالی زمان زایمان و هر سه ماه تا نه ماه پس از زایمان ویزیت هایی برای مطالعه داشتند. زنانی که باردار نبودند در مقاطع زمانی مشابه ویزیت داشتند. در هر ملاقات، زنان از نظر افسردگی، اضطراب و سایر اختلالات روانپزشکی غربالگری می شدند.

هیچ تفاوتی بین گروه ها در دوره های افسردگی ماژور وجود نداشت. با این حال، زنان باردار مبتلا به صرع بیشتر از زنان مبتلا به صرع که باردار نبودند در همان دوره زمانی علائم افسردگی را در دوران بارداری داشتند. پس از زایمان، احتمال بیشتری داشت که علائم افسردگی نسبت به هر دو گروه دیگر داشته باشند. علائم اضطراب در زنان باردار مبتلا به صرع در دوران بارداری بیشتر از هر یک از گروه های دیگر بود. پس از زایمان هم اضطراب آنها نسبت به زنان بارداری که صرع نداشتند بیشتر بود.

در حالی که این مطالعه میزان بالاتری از افسردگی ماژور را در میان زنان باردار مبتلا به صرع پیدا نکرد، پژوهشگران عوامل مرتبط با افسردگی ماژور را شناسایی کردند. زنانی که در سه ماه گذشته بیش از یک تشنج داشته‌اند، بیشتر از یک داروی صرع مصرف کرده‌اند، حاملگی ناخواسته داشته اند یا سابقه اختلالات خلقی داشته اند، بیشتر احتمال دارد که یک دوره افسردگی ماژور در دوران بارداری یا پس از زایمان داشته باشند.

افسردگی اغلب در افراد مبتلا به صرع ناشناخته است، با این حال می دانیم که مدیریت موثر افسردگی می تواند کیفیت زندگی افراد و نتایج کلی آنها را برای درمان صرع بهبود بخشد، بنابراین زنان مبتلا به صرع باید در دوران بارداری به دقت تحت نظر قرار گیرند و زمانی که به برنامه ریزی فکر می کنند ارزیابی شوند. طبق گفته ی محققان این پژوهش از محدودیت های این مطالعه این بود که زنان به اندازه کافی مورد بررسی قرار نگرفتند تا بتوان تأثیر داروهای صرع فردی را بر علائم افسردگی و اضطراب به طور کامل ارزیابی کرد؛ همچنین اینکه زنان ممکن است برخی علائم را به یاد نیاورند.

برای مشاهده منبع کلیک نمایید.

 

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری