ورود / ثبت نام

آیا استفاده از ماسک در پاندمی کووید19 بر فعالیت شناختی مغز تأثیر می گذارد؟

یک مطالعه تصویربرداری عصبی نشان داده است استفاده از ماسک در پاندمی کووید19 بر فعالیت مغز حین انجام وظایف شناختی مختلف (پردازش حافظه کاری، عملکرد حرکتی و پردازش سیگنال های احساسات چهره و فرآیندهای درونی مانند سرگردانی ذهن)، تأثیری نداشته است.

یک مطالعه تصویربرداری عصبی نشان داده است استفاده از ماسک در پاندمی کووید19 بر فعالیت مغز حین انجام وظایف شناختی مختلف (پردازش حافظه کاری، عملکرد حرکتی و پردازش سیگنال های احساسات چهره و فرآیندهای درونی مانند سرگردانی ذهن)، تأثیری نداشته است.

عفونت‌ کووید19 اواخر سال 2019 شروع شد و سازمان بهداشت جهانی (WHO) در مارس 2020 آن را بعنوان یک همه گیری جهانی اعلام کرد. یکی از مهم ترین توصیه ها برای جلوگیری از انتشار این ویروس، استفاده از ماسک بود که بحث های داغی را در سراسر جهان به راه انداخت. این موضوع نگرانی هایی در مورد ناخوشایند بودن ماسک ها و تداخلات آنها در فعالیت های روزمره زندگی ایجاد کرد. همچنین ادعا می شد که ماسک ها تنفس را سخت تر می کنند. محققان اثرات ماسک N95  بر تنفس را بررسی کردند و متوجه افزایش 3 درصدی مقاومت تنفسی شدند. در واقع مشخص شد ماسک‌ها تنفس را کمی سخت تر می کنند، اما این اثر بسیار ناچیز است.بسیاری از مردم نگران این موضوع بودند که آیا استفاده از ماسک ممکن است بر عملکرد شناختی مغز یا حتی احساسات آنها تأثیر بگذارد؟ در دوران همه گیری، استفاده از ماسک حتی طی انجام اقدامات پزشکی مثل MRI نیز اجباری اعلام شد. غلظت اکسیژن و دی اکسید کربن در نواحی مختلف مغز به ویژه حین تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی (fMRI) مهم است؛ هنگامی که فرد حین تصویربرداری وظایف شناختی مختلفی انجام می دهد، تغییرات غلظت اکسیژن در نواحی مختلف مغز ثبت می شود. در مطالعه ای که توسط محققین دانشگاه علوم و فناوری الکترونیک چین به سرپرستی Benjamin Klugah-Brown  انجام شد از 35 نفر از دانشجویان خواستند هر کدام یک بار با ماسک و یک بار بدون ماسک، MRI انجام دهند. افرادی که در اولین نوبت از ماسک استفاده می کردند، در نوبت دوم از ماسک استفاده نکردند و بالعکس. شرکت کنندگان در شرایط استراحت (بی حرکت دراز کشیدن با چشمان بسته) و در شرایط عملکرد های شناختی مختلف قرار گرفتند. این تسک ها منجر به فعالسازی شدیدتر مغز می شوند که به میزان بیشتری اکسیژن وابسته هستند، از این رو این فرضیه مطرح شد که ممکن است ماسک با سخت تر کردن تنفس و کاهش اکسیژن، بر عملکرد مغز اثر بگذارد. محققان تعدادی از پارامترهای تصویربرداری را در دو گروه مقایسه کردند و نتایج نشان داد هیچ تفاوت آماری معنی داری در الگوهای فعالسازی مغز بین دو حالت استفاده و عدم استفاده از ماسک وجود ندارد. در راستای توصیه های کلی، استفاده از ماسک جراحی استاندارد برای جلوگیری از انتشار ویروس، یک رویکرد ایمن است. اگرچه در این مطالعه استفاده از ماسک در طول fMRI تأثیر قابل توجهی بر فعالیت مغز نداشت، اما به اذعان محققین، این مطالعه تنها طی یک فاصلۀ زمانی نسبتاً کوتاه (تقریباً 1 ساعت) بررسی شد و مطالعات آتی باید تغییرات ظریف تر مثل تأثیرات تنفسی مرتبط با ماسک را در فواصل زمانی طولانی تری اندازه گیری کنند.

برای مشاهده منابع کلیک نمایید.

 

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری