ورود / ثبت نام

فناوری توانبخشی در خدمت افراد کم توان

انواع کم توانی، انجام فعالیت عادی در افراد را با محدودیت روبرو می کنند. فناوری های توانبخشی به توانخواهان کمک می کند تا بر ناتوانی خود غلبه کرده و کار های خود را به درستی و با زحمت کمتر انجام دهند.

انواع کم توانی، انجام فعالیت عادی در افراد را با محدودیت روبرو می کنند. فناوری های توانبخشی به توانخواهان کمک می کند تا بر ناتوانی خود غلبه کرده و کار های خود را به درستی و با زحمت کمتر انجام دهند.

بیماران مبتلا به آلزایمر نیز می توانند از فناوری ‌های نوین برای مدیریت و مهار کم توانی‌ های خود بهره ببرند. آلزایمر یک بیماری است که توانایی فرد در به خاطر سپردن رویدادها را مختل می کند. در آلزایمر، بیمار حتی ممکن است وعدۀ غذایی را که مدتی قبل خورده بود فراموش کند. در حال حاضر، اپلیکیشن های موبایل خاصی وجود دارند که می توانند به بیماران مبتلا به آلزایمر کمک کنند. این برنامه ها بر یادآوری فعالیت های گذشته به بیماران تمرکز دارند و همچنین فعالیت های ضروری فرد در طول روز را به وی یادآوری می کنند.

کودکان، از دیگر کاربرانِ فناوری های توانبخشی هستند. نقایص شناختی در کودکان در مقایسه با بزرگسالان با چالش های متفاوتی رو به رو است و به تمرکز گسترده تری نیاز دارد. کودکان در فرآیند توانبخشی می توانند مهارت های اجتماعی خود را گسترش دهند. تبلت-رایانه های مجهز به صفحه نمایشگر لمسی در ارتقاء مهارت های شناختی و بدنی کودکان، نقش مهمی دارند. فناوری بیان شده علاوه بر توانمند کردن کودک، او را مستقل نیز می سازد.

فناوری های نوین با وجود مزایای فراوان و نیاز رو به گسترش مردم، هنوز به دلایلی همچون آگاه نبودن افرادِ توانخواه از این محصولات، در دسترس نبودن امکانات و عدم توانایی در پرداخت هزینه های آن، از اقبال عمومی کافی برخوردار نیستند. اما به هرحال پژوهش‌ها برای به صرفه تر کردن و محبوب تر کردن این فناوری ها ادامه دارد.

 

منبع

 

تهیه شده توسط : کارگروه ارزیابی و توانبخشی شناختی

شاخه دانشجویی نقشه برداری مغز ایران

مدیریت ترویج و آموزش

سرچ محتوا و ترجمه خبر:  علی میان رودی

نظارت و ویرایش: رویا محمدی، طیبه مکارمی

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری