ورود / ثبت نام

استرس و پرورش تاب آوری

استرس، واکنش به خواسته ها، به طور کلی منفی نیست. eustress (شکل مثبتی از استرس که تأثیر مفیدی بر سلامت، انگیزه، عملکرد و رفاه عاطفی دارد) ، می تواند رفاه و انعطاف پذیری را تقویت کند. محققان تصریح می کنند که تفاوت بین استرس مفید و مضر تا حد زیادی به ادراک و پاسخ بدن بستگی دارد.

شاید شنیدن آن تعجب آور باشد، اما از نظر پزشکی، همه استرس ها بد نیستند. صفیا دبار، کارشناس مدیریت استرس در مراقبت‌های بهداشتی کلینیک مایو در لندن، می‌گوید سطوح استرس سالم به ایجاد انعطاف‌پذیری کمک می‌کند. در این هشدار تخصصی، دکتر دبار تفاوت استرس خوب و بد را توضیح می دهد و اینکه چگونه تشخیص دهید چه زمانی در معرض خطر بیش از حد هستید.

دکتر دبار می گوید استرس یک واکنش فیزیکی و روانی به یک تقاضا است و این تقاضا می تواند هر چیزی باشد. استرسی که برای ما خوب است و حتی ممکن است به ما احساس خوشبختی بدهد، eustress است، برعکس پریشانی. دکتر دبار می‌گوید که یک رویداد - برای مثال، ازدواج - ممکن است یکی از آنها را تحریک کند.

دکتر دبار می‌گوید: «این در مورد درک آن استرس و نحوه برخورد بدن شما با آن است. استرس مزمن بر هر سیستم اندامی در بدن تأثیر می گذارد: برای مثال ممکن است احساس اضطراب، افسردگی و مشکلات گوارشی داشته باشید.

دکتر دبار می‌گوید که استرس باعث ایجاد مجموعه ای از واکنش‌ها در ذهن و بدن می‌شود. در شرایط استرس معمولی، فرد از حالت اولیه آرامش شروع می‌کند، با یک عامل استرس‌زا مواجه می‌شود، پاسخ استرس شروع می‌شود، به اوج می‌رسد و سپس به حالت اولیه بازمی‌گردد.

از جمله تغییرات فیزیکی که ممکن است هنگام درک تهدید رخ دهد: سیستم عصبی سمپاتیک و تولید هورمون استرس اولیه، کورتیزول، فعال می شود. با تجربه یا پیش بینی چیز بدی، تفکر منفی می شود. توجه بیش از حد بر آنچه اتفاق می افتد متمرکز می شود. قلب، ریه ها و عضلات شما را برای مبارزه یا دویدن آماده می کنند. ضربان قلب، فشار خون و تعداد تنفس افزایش می یابد زیرا بدن باید اکسیژن بیشتری را به سلول ها برساند. عضلات منقبض می شوند. سیستم گوارشی و تولید مثلی مورد نیاز نیست، بنابراین فعالیت آنها کند می شود. سیستم ایمنی توجه خود را از مبارزه با مهاجمان میکروسکوپی مانند ویروس ها یا سلول های سرطانی معطوف می کند و به حالت التهابی می رود و تولید پروتئین هایی به نام سیتوکین ها را افزایش می دهد که این فرآیند را تنظیم می کنند.

"وقتی کسی متوجه می شود که تهدید از بین رفته است، بدن شروع به ترمیم خود از این پاسخ می کند. با از بین رفتن پاسخ استرس، به حالت ترمیم، تجدید و رشد تغییر می کند.

از نظر فیزیکی، تنفس و ضربان قلب کند می‌شود، فشار خون عادی می‌شود، نفس‌های گسترده‌تری می‌کشید، تنش عضلانی کاهش می‌یابد، سیستم گوارشی و تولید مثلی فعالیت عادی خود را از سر می‌گیرد و ممکن است شروع به برقراری ارتباط با دیگران برای بازگویی تهدیدی کنید که تجربه کرده‌اید.

دبار می گوید. "اگر با استرس بالا بروید و سپس پایین بیایید، چرخه ما را کامل کرده اید. دکتر دیبر می گوید: هیچ ساییدگی و آسیبی وجود ندارد.

«در واقع، احتمالاً برای شما خوب است زیرا منجر به انعطاف پذیری بیشتر می شود. اگر تا به حال بر یک رویداد استرس زا در زندگی غلبه کرده اید، آن را به طور کامل پردازش کرده اید و آن چرخه را تکمیل کرده اید، پس تجربه مشابه بعدی که دارید، فکر می کنید، "اوه نه، اما من می توانم آن را انجام دهم."

دکتر دبار می گوید که استرس بیش از حد، توانایی بازگشت به حالت اولیه به آرامی شروع به کاهش می کند.

 «می‌توانید با استرس بالا بروید و در آنجا بمانید و پاسخ طولانی‌مدت داشته باشید. این زمانی است که شما بیش از حد هوشیار هستید.

«یا، زندگی آنقدر عوامل استرس زا را به سمت شما پرتاب کرده است که شما پاسخ ناکافی می دهید. این فقدان بهبودی است و نه خود عامل استرس‌زای واقعی. پس از مدتی، ممکن است بی‌حس شوید و پاسخی نشان ندهید.»

دکتر دبار می‌افزاید: گاهی اوقات مردم فکر می‌کنند که خوب است که هیچ پاسخی نشان ندهند، اما در درون واکنش استرس و آبشاری از فعالیت‌های داخلی آن هنوز در حال وقوع است. آنها فقط پنهان هستند.

 دکتر دبار می‌گوید: نشانه‌های متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد ممکن است در خطر استرس بیش از حد قرار بگیرید و زمان آن رسیده است که آن را برطرف کنید.

-اگر استرس بی‌وقفه و ثابت باشد.

-اگر استرس غیرقابل کنترل به نظر می رسد و نمی توانید آرام شوید.

-اگر در تنظیم احساسات مشکل دارید.

-اگر شروع به پنهان شدن از زندگی ویا مردم کنید.

-شما علائم فیزیکی مانند سردرد، درد قفسه سینه، ناراحتی های معده، مشکلات خواب، یا بیشتر اوقات بیمار شدن را تجربه می کنید.

 دکتر دبار می‌گوید: «به این فکر کنید که بدن شما چگونه استرس را کنترل می‌کند، و چگونه آن را از نظر احساسی، فیزیکی و در روابط خود مدیریت می‌کنید. "چه کار می کنی، چه نمی کنی."

استرس مزمن می تواند اثرات طولانی مدت سلامتی داشته باشد. دکتر دبار می‌گوید افرادی که علائم جسمی مداوم را احساس می‌کنند یا متوجه می‌شوند که تغییرات سبک زندگی کمکی نمی‌کند، باید با تیم مراقبت‌های بهداشتی خود مشورت کنند.

برای مشاهده منبع کلیک کنید.

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری