ورود / ثبت نام

مکانیزم های پردازش درد در ورزشکاران استقامتی و افراد غیر ورزشکار متفاوت است: بررسی ام آر آی عملکردی آنها به ما چه می گوید؟

درک درد و توانایی برای دستکاری درد تشدید شده بین افراد بسیار متفاوت است. این نشان داده شده است که ورزشکاران استقامتی آستانه تحمل درد بالاتری دارند و تأثیر بیشتری از تغییرات درد شرطی شده را  نسبت به غیر ورزشکاران ارائه می دهند. هر دوی این ویژگی ها نشان دهنده ی وجود سیستم مهار کننده ی درون زای بهتری در ورزشکاران استفامتی است. اما مطالعه ی حاضر با هدف بررسی مکانیزم های عصبی پردازش درد در ورزشکاران استقامتی پرداخته است که تا به حال انجام نشده بود.

بنابراین، بررسی پردازش درد در 18 ورزشکار مرد استقامتی و 19 مرد غیرورزشکار سالم با استفاده از ام آر آی عملکردی انجام شد. بدین گونه که اتصال عملکردی بین نواحی از پیش تعریف‌شده مغز که معمولاً با تحریک درد فعال می‌شوند، در طول تحریک حرارتی دردناک با استفاده از تحلیل اتصال پذیری نواحی مورد نیاز  (ROI) بررسی شد.

نمودار بالا مقیاس شدت درد را در گرما و درک گرما در ورزشکاران استقامتی و غیر ورزشکاران نشان می دهد. تفاوت گروهی معنی‌داری در مقیاس درد در گرمای 38 درجه سانتی‌گراد گزارش نشده است، اما در میزان تحریک گرما تفاوت وجود دارد. همچنین در 45، 47 و 48.9 درجه سانتیگراد ورزشکاران تحریک گرمایی دردناک کمتری نسبت به غیر ورزشکاران ارائه کردند.  

در شکل بالا مقایسه ی فعالیت مغزی بین ورزشکاران استقامتی و گروه غیر ورزشکار را در تحریک گرمایی ملاحظه می کنید. در قشرهای مختلف مغز افراد غیر ورزشکار فعالیت بیشتری را گزارش کرده اند که معمولاً با تحریک درد فعال می‌شوند و شامل تالاموس دوطرفه، SI و MI دو طرفه، اینسولا قدامی و خلفی دو طرفه، ACC راست، MCC دو طرفه، PFC راست و ساقه مغز دوطرفه (BS) هستند.

بنابراین نتایج این مطالعه اهمیت بررسی مکانیسم‌های عصبی پردازش درد در ورزشکاران استقامتی را برای فهم بهتر توانایی های خارق العاده ی این ورزشکاران در جهت دستکاری درد به ما گوشزد می کند. با مقایسه پردازش درد در ازای تحریک درد گرمایی بین ورزشکاران استقامتی و غیر ورزشکار، مطالعه ی حاضر نشان داد:

  • مقیاس شدت درد کمتر در ورزشکاران در برابر محرک‌های حرارتی اعمال شده.
  • کاهش فعالیت مغزی در چندین ناحیه قشری در ورزشکاران که معمولاً با تحریک درد در برابر محرک های حرارتی دردناک فعال می شوند.
  • اتصال عملکردی قوی‌تر بین نواحی مغزی ورزشکاران که معمولاً با تحریک درد در برابر تحریک‌های حرارتی دردناک فعال می‌شوند. با این حال، چنین تفاوت هایی برای محرک های گرمایی مشاهده نشد.
  • در نهایت، تجزیه و تحلیل آزمون تعقیبی نشان داد که ارتباط معنی داری بین سطح آمادگی جسمانی فرد و قدرت فعال سازی مغزی، سطح آمادگی جسمانی فرد و اتصال پذیری عملکردی و قدرت فعالیت مغزی و اتصال پذیری عملکردی وجود دارد. نتایج ما نشان می دهد که ورزشکاران استقامتی در پردازش عصبی درد ناشی از گرمای مضر متفاوت عمل می کنند.

 منبع

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری