ورود / ثبت نام

پردازش متفاوت صدای مادر در مغز کودکان و نوجوانان

به تازگی مطالعه ای در مجله نوروساینس منتشر شده است که یافته هایی قابل پیش بینی داشت. طبق یافته های محققین این مطالعه، مغز کودکانی با سن کمتر به طور ویژه ای به صدای مادرانشان واکنش نشان می دهد.

به تازگی مطالعه ای در مجله نوروساینس منتشر شده است که یافته هایی قابل پیش بینی داشت. طبق یافته های محققین این مطالعه، مغز کودکانی با سن کمتر به طور ویژه ای به صدای مادرانشان واکنش نشان می دهد. این نتایج برای دنیل آبراهام که محقق علوم اعصاب دانشگاه استنفورد است بدیهی بود. اما نکتۀ جالبِ یافته های او این بود: همان قدری که مغز کودکان به صدای مادرشان واکنش نشان می دهد، مغز نوجوانان نسبت به صدای افراد غریبه حساس است.

آبراهام و همکارانش طی پژوهشی افراد 7 تا 16 ساله را به دو گروه کودک و نوجوان تقسیم کرده و مغز آنها را در حالی اسکن کردند که هم صدای افراد غریبه و هم صدای مادر خودشان را می شنیدند. در هر دو گروه نوجوانان و کودکان، بخش های خاصی از مغز در پاسخ به صداها فعال می شد. اما برخلاف یافته های قبلی آبراهام که در آن مغز کودکان 7 تا 12 ساله پاسخ بیشتری به صدای مادر خود می داد، در نوجوانانی که سن 13 تا 14 سال داشتند دقیقا اتفاقی عکس آن مشاهده شد. به نظر می رسد در مغز نوجوانان صدا های افراد ناآشنا نسبت به صدای مادر  بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.

این اتفاق به این دلیل است که سال ها نوجوانی انسان، زمان کشف و مستقل شدن از مادر است. بر اساس پژوهشی که لزلی سلتزر و همکارانش در دانشگاه ویسکانسین به انجام رساندند، شنیدن صدای مادر از پشت تلفن باعث کاهش هورمون های استرس زا در دختران می شود اما این واکنش زمانی دیده نمی شود که از مادر خود پیامک دریافت می کنند . به همین خاطر می توان گفت که شنیدن صدا تاثیر گذاری بیشتری دارد .

با این وجود هنوز مشخص نیست که این مطالعات تا چه حد تعمیم پذیر است . ممکن است در نوجوانانی با سابقۀ نادیده گرفتن شدن و تعدی ، نتایج متفاوت باشد . اما آنچه که این تحقیقات مشخص می کند این است که مغز با گذر زمان و کسب تجربیات بیشتر ، تغییر می کند و با افزایش سن، غریزۀ بقا بیشتر به تایید گروهی متمایل می شود تا به حمایت مادر. 

منبع

 

تهیه شده توسط

کارگروه مدلسازی شناختی و هوش مصنوعی

شاخه دانشجویی نقشه برداری مغز ایران

مدیریت ترویج و آموزش

ترجمه خبر:

لیلی شریف بختیار (کارشناسی ارشد بیوشیمی)

ویرایش متن:

عباس پورهدایت، همکار علمی کارگروه(کاندید دکتری مدلسازی شناختی، دانشگاه شهید بهشتي )

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری