ورود / ثبت نام

تجزیه و تحلیل سراسری مبتنی بر داده ها از اتصالات مغزی طی تنظیم احساسات توسط الکتروانسفالوگرافی نوروفیدبک

تنظیم احساسات توسط نوروفیدبک مستلزم تعاملات بین مناطق مختلف مغز ، از جمله قشر جلوی مغز و مناطق زیر قشر است. مطالعات قبل بر ارتباطات بین مناطق خاص مغز مانند آمیگدالا با سایر مناطق مغزی متمرکز بودند.
در این پژوهش نوروفیدبک الکتروانسفالوگرافی (EEG) برای تنظیم مجدد احساس مثبت با بازیابی خاطرات مثبت و با اخذ داده های تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی (fMRI) به طور همزمان انجام شد. یک روش داده محور تجزیه و تحلیل مولفه های مستقل گروهی ، برای انالیز داده های fMRI و ارتباطات شبکه کارکردی (FNC) بکار گرفته شد.
روش پیشنهادی تمام شبکه های کارکردی را که درگیر خاطرات مثبت شخصی هستند را شناسایی و اثرات نوروفیدبک را ارزیابی کرد. نتایج نشان داد دو جفت از شبکه ها اتصال کارکردی کاملا متفاوتی در زمان تنظیم احساس (نسبت به سایر بلوک های آزمایش) و بین گروه های آزمایشی و کنترل ( 0.05 =q) دارند. همچنین توزیع FNC ها تفاوت اتصال قابل توجهی بین بلوک های نوروفیدبک و سایر بلوک ها را نشان داد .در مقایسه با سایر مطالعات اگرچه نتایج با نتایج مطالعات مبتنی بر مدل قبلی سازگار است ، اما برخی از اتصالات موجود در این مطالعه قبلا یافت نشده بود. این اتصالات بین (الف) پس سری و سایر مناطق از جمله سیستم لیمبیک / ساب لوبار ، قشر پیشانی / پیشانی ، شکنج تحتانی جداری ، و قشر گیجگاهی میانی و (ب) قشر کمربندی خلفی و هیپوکامپ است.
این مطالعه یک بینشی کل نگر از اتصال مغز برای تنظیم احساسات را ارائه می دهد. از فعل و انفعالات شبکه مغز ممکن است برای توسعه روشهای نوروفیدبک مبتنی بر اتصال و رویکردهای درمانی جایگزین استفاده شود که ممکن است از روشهای سنتی نوروفیدبک مبتنی بر فعالیت موثرتر باشند.

این پژوهش با استفاده از خدمات آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز انجام شده است و در سال August 2020 در  National Library of Medicine به چاپ رسیده است.

برای مشاهده منابع کلیک کنید.

اسامی پژوهشگران:

امین دهقانی، حمید سلطانیان زاده، غلامعلی حسین زاده

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری