اثرات آموزشی تمرین با نوروفیدبک، آموزش شناختی کامپیوتری و ترکیب هردو در کودکان مبتلا به AD/HD
علاقهای روبه افزایش به درمانهای غیردارویی برای کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیشفعالی (AD/HD) وجود دارد، بهویژه تکنیکهای دیجیتالی مانند نوروفیدبک (NFT) و آموزش شناختی کامپیوتری (CCT) و ترکیبی NFT/CCT .
علاقهای روبه افزایش به درمانهای غیردارویی برای کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیشفعالی (AD/HD) وجود دارد، بهویژه تکنیکهای دیجیتالی مانند نوروفیدبک (NFT) و آموزش شناختی کامپیوتری (CCT) و ترکیبی NFT/CCT .
در این مطالعه علائم قبل و بعد از تمرین (نتیجه اولیه)، عملکردهای اجرایی و روزانه با استفاده از پرسشنامه و همچنین EEG در حالت استراحت در شرایط چشمبسته (EC) و چشمباز (EO) اندازهگیری شد. پس از 3 ماه تمرین با مدالیته های ذکر شده، علائم بیتوجهی و بیشفعالی/ تکانشگری، بازداری، حافظه کاری، یادگیری و مهارتهای زندگی در سه گروه از کودکان به طور قابلتوجهی بهبود یافت.
یک همبستگی مثبت بین نمرات قدرت آلفای نسبی در حالت EO قبل از تمرین و بهبود نمراتِ علائم بیتوجهی و بیشفعالی/تکانشگری وجود داشت و همچنین یک همبستگی منفیبین نمراتِ بیتوجهی قبل از تمرین و تغییر در آلفای نسبی در حالت EO وجود داشت.
این پژوهش اثرات آموزشی NFT،CCT و تمرین ترکیبی NFT/CCT را در کودکان مبتلا به AD/HD تأیید کرد و نقش درمانی عینی را برای فعالیت آلفای نسبی فردی نشان داد. امکانپذیری و اثربخشی آموزش دیجیتال مبتنی بر خانه از ترویج و کاربرد آموزش از راه دور دیجیتال پشتیبانی میکند.
نوشته های مرتبط