ورود / ثبت نام

نانوذرات پلی (بوتیل سیانوآکریلات) لود شده با دوپامین نقص رفتاری را در مدل های حیوانی پارکینسون معکوس می کنند.

بیماری پارکینسون نوعی بیماری عصب‌تباهی‌زاست و درمان آن بدلیل وجود سد خونی مغز با مشکل همراه است. با وجود این ملکول دوپامین در صورت عبور از سد خونی مغز به عنوان عامل درمان این بیماری مد نظر می باشد.

هدف از این پژوهش تهیه نانوسامانه زیست‌تخریب پذیر حاوی دوپامین برای عبور از سد خونی مغزی است که در آن از روش پلیمریزاسیون یونی و حلال برای ساخت نانوسامانه و بارگذاری دارو استفاده شد.

اندازه، توزيع اندازه و پتانسيل زتای نانوسامانه حاوی دارو و همچنین بارگذاری و رهش دارو از سامانه در pH برابر ۷ با دو روش کروماتوگرافی کارکرد بالا و نانودراپ بدست آمد. نتایج بارگذاری به ترتیب ۳۰ و ۳۵ و نتایج رهش از فرمول کورسمیر- پپاس تبعیت کرد. نانوذرات حاصل کروی و دارای سطح ناصاف بودند. میانگین اندازه نانوذرات حاوی دارو ۹۰-۱۱۰ نانومتر با پتانسیل زتا ۶۱/۷- میلی ولت بود. نتايج طیف‌سنجی تبديل فوريه فروسرخ و گرما سنج تفاضلی انجام پلیمریزاسیون و پوشينه‌دار شدن فیزیکی دارو را در پلیمر تأييد کرد. درصد بارگذاری و پوشينه‌دار شدن دارو در نانوسامانه¬ پلیمری با استفاده از کروماتوگرافی کارا و دستگاه نانودراپ به ترتیب میانگین ۳۵ و ۵۲ درصد وزنی حجمی گزارش شد.

بررسی‌ها حاکی از رهش بیش از 20 درصد داروی بارگذاری‌شده از نانوسامانه پس از ۵۱ ساعت بود. مطالعه‌ی رهش درون‌تن مولکول فلورتاب فلورسین ایزوتیوسیانات از نانوحامل توسط میکروسکوپ فلورتاب رهش تدریجی این مولکول را به عنوان الگوی دارويی دوپامین در مغز ثابت کرد. آزمون های رفتاری چنگ زدن و آویزان ماندن، رفتار چرخشی آپومورفین و سیلندر بر روی مدل پارکینسونه موش صحرایی نژاد ویستار انجام شد.

نتایج نشان داد که درمان در بهبود عملکرد حرکتی و رفتارهای عضلانی موش های صحرایی اثر مثبت داشت. تصاویر رنگ آمیزی ایمونوفلوروتاب آنتی بادی آلفا سینوکلین و ایمونوفلورتاب تیروزین هیدروکسیلاز ناحیه استریاتوم مغز موش های گروه درمان شده نسبت به گروه های کنترل کاهش مرگ سلولهای دوپامینرژیک را نشان داد. در نهایت تصویر برداری رزونانس مغناطیس عبور سامانه از مغز و رهش تدریجی دوپامین از نانوسامانه و کنترل و کاهش صدمات ناشی از کاهش غلظت دوپامین در مغز را ثابت کرد. به‌طور کلی تمامی ویژگی¬های ثبت‌شده برای انتقال دوپامین آب‌دوست به عنوان روش درمانی پارکینسون با نانوسامانه¬ پلیمری پلی(بوتیل سیانواکریلات) مناسب ارزيابی شد.

این پژوهش با استفاده از خدمات آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز انجام شده است و در  June 2020 در  future science  به چاپ رسیده است.

 برای مشاهده منبع کلیک کنید.

اسامی پژوهشگران: فاطمه جهانسوز، بهمن ابراهیمی حسین زاده، اشرف السادات حاتمیان زرمی، فاطمه هادی، سید محمدمسعود حجتی، کوروش شاهپسند

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری