ورود / ثبت نام

تحریک رشد مجدد فیبر عصبی پس از آسیب نخاعی

تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال تکرار شونده با فرکانس بالا (rTMS)سیگنال دهی MAP2K را فعال می کند و بازسازی فیبر عصبی و بهبود عملکردی پس از آسیب نخاعی را افزایش می دهد. یک مطالعه جدید توسط موسسه عصب شناسی برک پزشکی ویل کورنل، نشان می دهد که فعال سازی سیگنالینگ MAP2K توسط مهندسی ژنتیک یا تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال تکراری غیرتهاجمی (rTMS)باعث افزایش جوانه زدن آکسون و بازسازی عملکردی پس از آسیب نخاعی (SCI)در موش ها می شود.

rTMS یک تکنیک غیرتهاجمی است که میدان الکتریکی را در بافت مغز از طریق القای الکترومغناطیسی تحریک می کند. در حالی که مجموعه فزاینده‌ای از شواهد نشان می‌دهد که rTMS اعمال شده روی قشر حرکتی ممکن است برای بهبود عملکردی در بیماران SCI مفید باشد، مکانیسم‌های مولکولی و سلولی که زمینه ساز اثرات مفید rTMS هستند هنوز مشخص نیست .

یک مطالعه جدید منتشر شده در Science Translation Medicine نشان داد که rTMS با فرکانس بالا (HF-rTMS) سیگنالینگ MAP2K را فعال می کند و بازسازی آکسون و بهبود عملکردی را افزایش می دهد، که نشان می دهد rTMS ممکن است یک گزینه درمانی ارزشمند برای افراد SCI باشد.  تسهیل بازسازی آکسون در سیستم عصبی مرکزی آسیب دیده دستگاه عصبی مرکزی یک کار چالش برانگیز است. شکست نورون‌های بالغ  دستگاه عصبی مرکزی در فعال کردن مکانیسم‌های رشد ذاتی سلولی و بازسازی فیبرهای عصبی آسیب‌دیده به‌شدت مانع از توسعه درمان‌های جدید مؤثر پس از آسیب‌های مغزی یا نخاعی می‌شود

کیناز پروتئین فعال شده با میتوژن MAP2K، همچنین به عنوان MEK شناخته می‌شود موجب رشد فیبر عصبی در فواصل دور در سلول‌های عصبی PNS و  دستگاه عصبی مرکزی می‌شود. بر اساس یافته‌های قبلی، محققان موسسه عصب شناسی برک فرض کردند که سیگنال‌دهی RAF یک برنامه رشدسلول عصبی ذاتی را تنظیم می‌کند و فعال‌سازی آن می‌تواند رشد مجدد آکسون‌های  دستگاه عصبی مرکزی پستانداران بالغ را پس از SCI ممکن کند.  آنها دریافتند که بیان مشروط یک BRAF فعال شده با کیناز در نورون‌های بالغ قشر نخاعی (CSNs) بیان مجموعه‌ای از عوامل رونویسی را برانگیخت که قبلاً در بازسازی آکسون‌های سلول گانگلیونی شبکیه گورخرماهی نقش داشتند

علاوه بر این، فعال سازی مشروط BRAF در CSN ها باعث جوانه زدن و بازسازی آکسون CST در مدل های آزمایشی مختلف SCI در موش ها شد. به گفته دکتر شیائوفی گوان، محقق پسا دکتری در موسسه عصب شناسی برک که این آزمایش ها را انجام داده است، فیبرهای عصبی CST که به تازگی جوانه زده اند سیناپس­هایی را با مدارهای ستون فقرات محلی تشکیل داده اند و به بهبود عملکرد حرکتی منجر شده اند.

rTMS به عنوان یک استراتژی امیدوارکننده برای افزایش بهبودی در بیماران مبتلا به آسیب نخاعی یا مغزی در حال ظهور است، اما مکانیسم‌های انعطاف‌پذیری اساسی و پتانسیل کامل درمانی این رویکردها ناشناخته باقی مانده‌اند.

تیم تحقیقاتی موسسه عصب شناسی برک دریافتند که یک دوره از جلسات روزانه rTMS با فرکانس بالا سیگنال‌دهی MAP2K را فعال می‌کند و بیان مجموعه‌ای از فاکتورهای رونویسی مرتبط با بازسازی را به همان شیوه فعال‌سازی ژنتیکی BRAF تعدیل می‌کند. فعالیت درون‌زای MAP2K برای افزایش جوانه‌زنی، بازسازی و بازیابی عملکردی CST در موش‌های مدل SCI تحت درمان با HF-rTMS مورد نیاز بود.

تیم موسسه عصب شناسی برک آزمایش های بالینی آزمایش پروتکل HF - rTMS را بر روی افراد سالم و بیماران SCI آغاز کرده است. در صورت موفقیت آمیز بودن، HF - rTMS می تواند به عنوان یک گزینه درمان غیر تهاجمی و کم خطر برای تسهیل بازسازی آکسون، به تنهایی یا در ترکیب با سایر مداخلات اضافی، برای SCI یا سایر افرادی که ممکن است از تعمیر مدار  دستگاه عصبی مرکزی بهره مند شوند، ظاهر شود.

 محققان بر این باورند که این نتایج در مجموع نقش مرکزی سیگنال دهی MAP2K را در افزایش ظرفیت رشد  دستگاه های عصبی مرکزی بالغ نشان می دهد و نشان می دهد که HF-rTMS ممکن است پتانسیل درمان آسیب نخاعی را با تعدیل سیگ MAP2K داشته باشد.

 برای مشاهده منبع کلیک کنید.

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری