ورود / ثبت نام

جلسات رقص سلامت و تندرستی را در گروه سنی 85+ افزایش می دهد.

جلسات منظم رقص می تواند به طور قابل توجهی برای افراد بالای 85 سال مفید باشد و فعالیت بدنی، تعاملات اجتماعی و حس شخصی جوانی را افزایش دهد.

پروژه  رقص 685  شرکت کننده 55 ساله و بالاتر را در کلاس های رقص هفتگی در یک بازه زمانی 12 ماهه درگیر کرد. در پایان کارآزمایی، شرکت کنندگان افزایش فعالیت بدنی را نشان دادند که در طول سال حفظ شد.سلامت شرکت‌کنندگان بهبود یافت و بسیاری گزارش دادند که احساس قوی‌تر، اعتماد به‌نفس‌تر و «سال‌ها جوان‌تر» می‌کنند.

 

پس از شرکت در جلسات رقص، افراد نه تنها افزایش قدرت بدنی و فعالیت را گزارش کردند، بلکه در رفاه ذهنی خود نیز ارتقا یافتند و تأثیر کلی رقص را به نمایش گذاشتند.

محققان دانشگاه لیدز به طور فعال در حال کار بر روی گسترش اثرات مفید این برنامه به خارج از جامعه نزدیک خود هستند. دکتر آستیل قرار است یافته‌های خود را در یک کنفرانس جهانی ارائه کند، که می‌تواند بر نحوه درک رقص به عنوان ابزاری برای پیری فعال در سطح جهانی تأثیر بگذارد.

بر اساس تحقیقات جدید دانشگاه لیدز، جلسات منظم رقص می تواند به افراد بالای 85 سال کمک کند تا از نظر جسمی فعال باشند، اجتماعی شوند و با جوان تر از  خود ارتباط برقرار کنند.

پروژه "Dance On" توسط محققان دانشکده علوم زیست پزشکی دانشگاه، همراه با One Dance UK، Yorkshire Dance و دارت، خیریه هنرهای مشارکتی Doncaster اجرا شد. این نشان داد که حتی افرادی که «پیرترین » به حساب می‌آیند  بالای 85 سال می‌توانند از کلاس‌های رقص منظم برای بهبود رفاه و تحرک خود بهره ببرند.

این کلاس ها که در لیدز، برادفورد و دانکاستر برگزار شد، پذیرای 685 نفر بالای 55 سال در کلاس های رقص هفتگی در یک دوره 12 ماهه بود. با میانگین سنی 75 سال، بیش از یک سوم افرادی که شرکت کردند از جوامع بسیار محروم بودند.

دکتر سارا آستیل، دانشیار کنترل حرکتی در دانشکده علوم زیست پزشکی لیدز، تیم تحقیقاتی دانشگاه را رهبری کرد. وی گفت: کم تحرکی به عنوان یکی از عوامل خطر اصلی بیماری های غیر عفونی و مرگ و میر شناخته شده است. با گذشت زمان فعالیت بدنی در افراد مسن کاهش یافته است و این امر به ویژه در افراد بالای 75 سال مشهود است. فرصت‌ها برای مشارکت بزرگسالان در فعالیت‌های بدنی یک اولویت جهانی است زیرا از پیری سالم و پیشرفت آهسته بیماری و ناتوانی حمایت می‌کند.

او افزود: «ما نشان می‌دهیم که رقصی که در طیف وسیعی از جوامع مختلف از نظر اقتصادی اجتماعی ارائه می‌شود، یک راه عملی برای فعال کردن افراد مسن‌تر است. این حتی برای "مسن ترین " افراد با 85+ سال مشهود است."

در پایان کارآزمایی، محققان دریافتند افرادی که شرکت کرده بودند، میزان فعالیت بدنی خود را هر هفته افزایش دادند و این میزان را در طول 12 ماه حفظ کردند.

دیدگاه‌های آن‌ها در مورد سلامت خود نیز بهبود یافت و شرکت‌کنندگان گفتند که احساس قوی‌تر، اعتماد به‌نفس‌تر و «سال‌ها جوان‌تر» می‌کنند.

یکی از شرکت‌کنندگان در Doncaster گفت: «پس از یک جلسه Dance On، احساس خستگی می‌کنم اما ز لحاظ جسمی عالی   الان خیلی بهتر از همیشه هستم.»

دیگری اضافه کرد: «این واقعاً سبک زندگی من را تغییر داده است، زیرا از زمانی که بازنشسته شدم، فکر می‌کنم در حال وخیمی بودم. مطمئناً این شیوه زندگی من را بهبود بخشیده است و تنها در چند ماهی که آمده ام، سال ها احساس جوانی می کنم. احساس خیلی بهتری دارم.»

سایر سازمان های درگیر در این آزمایش نیز از نتایج مثبت آن استقبال کرده اند. لوسی رابرتشاو، مدیر دارت می گوید: " فرصت شرکت در این تحقیق فوق العاده بوده است. ما بینش واقعی نسبت به تاثیرات مثبت بلندمدت مشارکت پایدار در رقص اجتماعی و فعالیت های حرکتی به دست آورده ایم. هم کاری مشترک با دانشگاه لیدز، رقص یک نفره بریتانیا و رقص یورکشایر به صورت منطقه ای، و سپس با برنامه محلی "Get Doncaster" از شورای Doncaster برای نهادینه کردن یادگیری و کشف راه هایی برای ادامه برنامه رقص روی زمین بسیار عالی بوده است تا افراد بیشتری بتوانند از آن بهره مند شوند."

اندرو هرست، مدیر عامل One Dance UK، گفت: «رقص ابزار قدرتمندی برای حمایت از سلامت جسمی و روانی است. ما از انتشار این یافته های تحقیقاتی مهم که تأثیر پروژه Dance On را در افزایش قابل توجه فعالیت بدنی در بیش از 680 سالمند از جوامع مختلف در لیدز، برادفورد و دانکاستر برجسته می کند، خرسندیم.

پیش از این در گزارش تحقیقات پروژه رقص بر تاثیرات مثبت بر سلامت روان از جمله کاهش اضطراب و بهبود رضایت از زندگی در نتیجه Dance On تاکید شده بود. 

«رقص یورکشایر برای سال‌ها پیشرو در طراحی برنامه‌های رقص برای افراد مسن بوده است. ما خوشحالیم که Dance On اکنون یک برنامه مبتنی بر شواهد است که اثربخشی شرکت در فعالیت های رقص منظم را با افزایش سن نشان می دهد. ما امیدواریم که این منجر به سرمایه گذاری آینده در این کار ارزشمند شود که به مردم کمک می کند زندگی سالم تر و شادتری داشته باشند

در این تحقیق که در BMC Geriatrics منتشر شد، تیم گزارش داد که جلسات رقص به‌ویژه برای مردم مناطق محروم قابل دسترسی است، زیرا کلاس‌ها را می‌توان با ارزان‌قیمت و بدون تجهیزات ویژه در محیط‌های سرپوشیده امن برگزار کرد. برای افراد مسن‌تر، رقص می‌تواند به ارتباط با تجربیات قبلی رقص در دوران جوانی کمک کند و لذت و احساس اجتماعی را تشویق کند.

این کار  که به عنوان یک پروژه کوچکتر به نام "رقص در زمان" در سال 2015 آغاز شد با جلسات موسیقی و حرکت در خانه های مراقبت ادامه می یابد و دکتر آستیل قرار است یافته های خود را در انجمن بین المللی تغذیه رفتاری ارائه کند. 

محققان همچنین از شوراها، مقامات بهداشتی و خیریه‌ها می‌خواهند که به طور جانبی در مورد نوع فعالیتی که می‌توانند برای کمک به افراد مسن برای فعال شدن ترویج یا سرمایه‌گذاری کنند، فکر کنند و رقص را به‌عنوان یک گزینه در دسترس و مؤثر در نظر بگیرند.

 

برای مشاهده منبع کلیک نمایید.

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری