ورود / ثبت نام

تغییرات در شبکیه چشم افراد سالم، بیومارکر احتمالی خطر ابتلا به آلزایمر

 مجله تحقیقات و درمان آلزایمر گزارش می دهد، طبق نتایج مطالعات جدید، پیش بینی ابتلا به آلزایمر از طریق بررسی بافت شبکیه ممکن خواهد بود.

این نتیجه اصلی پژوهشی است که توسط مؤسسه تحقیقات چشم پزشکی رامون کاسترویژو (IIORC) دانشگاه کامپلوتنسه مادرید (UCM) انجام شده است. بیمارستان بالینی سن کارلوس (San Carlos Clinical Hospital) و دانشگاه پلی‌تکنیک مادرید (UPM)، نیز در بخشی از تحقیق با UCM همکاری کردند. برای انجام این تحقیق، افرادی به عنوان آزمودنی انتخاب شدند که ژن ApoE ɛ4 آنها جهش داشت و پدران یا مادرانشان از آلزایمر رنج می بردند. با مقایسۀ معاینه‌های چشمی این بیماران با نتایج آزمایش های MRI انجام شده در بیمارستان بالینی سن کارلوس، مشخص شد که این افراد تغییراتی در نواحی خاصی از شبکیه چشم دارند؛ این در حالی مشاهده شد که نتایج حاصل از MRI مغز در این افراد هنوز طبیعی و سالم به نظر می رسید.

نکته مهم و جالب توجه در پژوهش انجام شده این است که ارتباط بین شبکیه و بخش هایی از مغز که در بیماری آلزایمر بیشتر تحت تاثیر قرار می گیرند، دو دهه قبل از بروز اولین علائم قابل ردگیری و شناسایی خواهد بود. به عبارت دیگر، بافت شبکیه که به راحتی در دسترس است این پتانسیل را دارد که اطلاعاتی در مورد مغز و تغییرات آن ارائه دهد.

 منبع

 تهیه شده توسط : کارگروه تحریک مغزی ، ارزیابی و توانبخشی شناختی

شاخه دانشجویی نقشه برداری مغز ایران

مدیریت ترویج و آموزش

سرچ محتوا و ترجمه خبر: فاطمه روانبخش، کارشناسی مهندسی پزشکی

ویرایش متن: طیبه مکارمی (همکار علمی کارگروه ارزیابی و توانبخشی شناختی)

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری