ورود / ثبت نام

تحریک مغزی، گامی مؤثر برای سرعت بخشیدن به بهبود نقایص شناختی در مبتلایان به کووید طولانی مدت

نقایص شناختی ناشی از کووید طولانی مدت می توانند به طور قابل توجهی در عرض 3 تا 4 روز پس از تحریک الکتریکی فرا جمجمه ای متناوب با استفاده از میکروجریان ها بهبود یابند.

بسیاری از بیمارانِ بهبودیافتۀ کووید 19، در انجام تکالیف چندگانه همچنان خستگی و نقایص شناختی قابل توجه و طولانی مدتی در کارکردهای حافظه، توجه، درک زبان، از خود نشان می دهند. این علائم می توانند برای چندین هفته یا حتی تا ماه ها پس از رفع شدن علائم اولیه عفونت باقی بمانند.

در مطالعه‌ ای جدید، دانشمندان نشان دادند که مشکلات شناختی در بیماران مبتلا به کووید 19 طولانی مدت با استفاده از تحریک الکتریکی فرا جمجمه ای متناوب با میکروجریان ها می تواند به طور قابل توجهی در سه تا چهار روز بهبود یابد.

دکتر برنهارد ا. سابل، محقق ارشد و مدیر مؤسسه روانشناسی پزشکی دانشکده پزشکی دانشگاه اوتو فون گریکه ماگدبورگ آلمان، طبق یافته های خود در مورد دو بیمار مبتلا به کووید طولانی مدت اظهار داشت: عفونت کووید می تواند باعث ایجاد اختلالات شناختی تأخیری کاملاً جدی در برخی از بیماران شود.

علائم شایع ابتلا به کووید طولانی مدت، عبارت‌اند از خستگی، تنگی نفس و اختلال عملکرد شناختی مانند کاهش تمرکز و از دست دادن حافظه کوتاه مدت که همگی تاثیر چشمگیری بر عملکرد روزمره دارند. تاکنون، هیچ درمان مؤثری برای این عارضه پیشنهاد نشده است که بتواند اختلالات بینایی و شناختی ناشی از کووید19 را در مدت زمان کوتاهی بهبود بخشد. اما از آنجایی که مشکلات عروقی و نورون های هیپومتابولیک در سراسر شبکیه و مغز، علت احتمالی علائم طولانی مدت کووید19 هستند، به نظر می رسد تحریک غیرتهاجمی مغز بتواند نورون ها را فعال کند و با اکسیژن رسانی مجدد که مبنای بهبودی در نظر گرفته می شود، در درمان نقایص شناختی مؤثر باشد.

این اولین پژوهشی است که نشان می دهد اختلال شناختی را می توان در دوره زمانی تا این حد کوتاه بهبود بخشید.

 

منبع

 

تهیه شده توسط : کارگروه ارزیابی و توانبخشی شناختی

شاخه دانشجویی نقشه برداری مغز ایران

مدیریت ترویج و آموزش

سرچ محتوا و ترجمه خبر :  فاطمه روانبخش، کارشناس مهندسی پزشکی

نظارت و ویرایش متن : طیبه مکارمی، رویا محمدی

 

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری