ورود / ثبت نام

تحریک مکرر مغناطیسی فراجمجمه ای (rTMS) ، نوید بخشِ درمان اختلال مصرف حشیش

بر اساس مطالعه ای که در مجلۀ اسکیزوفرنی منتشر شد، تحریک مکرر مغناطیسی فراجمجمه ای (rTMS) برای درمان اختلال مصرف حشیش (CUD) در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی، با نتایج مثبت همراه بوده است. طبق مطالعات صورت گرفته، rTMS تا 60 درصد باعث کاهش مصرف حشیش در این افراد شده است.

این مطالعه، اولین پژوهشی است که به بررسی اثربخشی  rTMSدر درمان CUD در افراد مبتلا به  اسکیزوفرنی می‌پردازد و با حمایت مؤسسه ملی سوء مصرف مواد مخدر ایالات متحده (NIDA) و مرکز اعتیاد و سلامت ذهن (CAMH) انجام شده است. دکتر تونی جورج، نویسندۀ ارشد و دانشمند بالینی CAMH اظهار می‌کند: «افراد مبتلا به اسکیزوفرنی در مقایسه با جمعیت عمومی، نرخ بسیار بالایی در ابتلا به اختلال مصرف حشیش دارند و بر اساس شواهد موجود، مصرف حشیش می‌تواند علائم روانپزشکی اختلال اسکیزوفرنی و کیفیت زندگی این افراد را بدتر از پیش کند».

با وجود اثرات مضر شناخته شده برای اختلال مصرف حشیش، هنوز هیچ درمان تأیید شده‌ای برای CUD وجود ندارد. اما این نتایج حاکی از آن است که rTMS می‌تواند یک روش درمانی تأثیرگذار و مطمئن برای کاهش مصرف حشیش در میان افراد مبتلا به اختلال اسکیزوفرنی باشد.

 

منبع

تهیه شده توسط:

کارگروه ارزیابی و توانبخشی شناختی

شاخه دانشجویی نقشه برداری مغز ایران

مدیریت ترویج و آموزش

سرچ محتوا و ترجمه خبر: فاطمه روانبخش، کارشناس مهندسی پزشکی

نظارت و ویرایش متن: رؤیا محمدی، طیبه مکارمی

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری