ورود / ثبت نام

اعتیاد به بازی های اینترنتی و امواج آهسته EEG

اعتیاد به بازی های اینترنتی اختلالی نسبتاً نوظهور است که در آن فرد مبتلا بطور مکرر و کنترل نشده به انجام بازی های اینترنتی می پردازد.

اعتیاد به بازی های اینترنتی اختلالی نسبتاً نوظهور است که در آن فرد مبتلا بطور مکرر و کنترل نشده به انجام بازی های اینترنتی می پردازد. این اختلال شباهت هایی با اعتیاد به مواد دارد و می تواند سبب بروز تنش و کاستی های بالینی، مانند نقص در توجه، تکانش گری، افسردگی و اضطراب شود. در پژوهشی، مارکرهای نوروفیزیولوژیک مربوط به علایم این اختلال با استفاده از الکتروانسفالوگرافی (EEG) در حالت استراحت بررسی شد.

در این مطالعۀ طولی، 20 فرد وابسته و 29 فرد غیروابسته به بازی های اینترنتی مورد بررسی قرار گرفتند. گروه وابسته افرادی بودند که بدلیل ابتلا به این اختلال و همبودهای آن تحت درمان قرار داشتند. در دو حالت چشم باز و چشم بسته و در سه مرحله از شرکت کنندگان سیگنال‌ های EEG ثبت شد.

نتایج تحلیل داده ها نشان داد توان مطلق باند دلتا در ناحیه پیشانی و باند تتا در نواحی مرکزی مغز در بیس لاین سیگنال افراد مبتلا مقدار بالایی دارد. بعد از یک دوره درمانی شش ماهه، توان مطلق باند دلتا در ناحیه پیشانی در افراد مبتلا بطور معناداری در مقایسه با بیس لاین کاهش یافت. این کاهش همراه با بهبود علایم اختلال بود. به علاوه، توان مطلق بالای تتا در بیس لاین با بهبود بیشتر علایم پس از درمان همبستگی معناداری نشان داد.

یافته های این مطالعه نشان می دهد که می توان از الگوی فعالیت امواج آهسته در افراد وابسته به بازی های اینترنتی که از همبودهایی مانند افسردگی یا اضطراب رنج می برند، به عنوان مارکرهای نوروفیزیولوژیک در فرایند درمان استفاده کرد.

 

منبع

تهیه شده توسط:

کارگروه روانشناسی شناختی و نوروارگونومی

شاخه دانشجویی نقشه برداری مغز ایران

مدیریت ترویج و آموزش

ترجمه و ویرایش: وحید حسن نژاد، دبیر کارگروه روانشناسی شناختی و نوروارگونومی

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری