ورود / ثبت نام

تشخیص سرطان پوست با هوش مصنوعی

پژوهشگران بیش از یک دهه است که روی ایدۀ استفاده از هوش مصنوعیِ تلفن‌های هوشمند برای تشخیص سرطان‌های پوستی کار می‌کنند.

پژوهشگران بیش از یک دهه است که روی ایدۀ استفاده از هوش مصنوعیِ تلفن‌های هوشمند برای تشخیص سرطان‌های پوستی کار می‌کنند.

دانشمندان دانشگاه هاراورد و «ام. آی. تی.» یک سیستم جدید یادگیری عمیق را توسعه دادند که با استفاده از روشی خاصی «ملانوم» (Melanom) را با دقت بالا تشخیص می‌دهد. متخصصان پوست این روش را با نام «جوجه اردک زشت» می‌شناسند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری و به نقل از نیواتلس (newatlas پژوهشگران بیش از یک دهه است که روی ایدۀ استفاده از هوش مصنوعیِ تلفن‌های هوشمند برای تشخیص سرطان‌های پوستی کار می‌کنند. اکنون سیستم جدید توسعه یافته توسط پژوهشگران این دو دانشگاه از الگوریتم‌های یادگیری عمیق برای هدف‌گیری تشخیص سرطان پوست استفاده می‌کند.

هوش مصنوعی برای تشخیص دقیق «ملانوما» از تکنیک جوجه اردک زشت استفاده می‌کند

برای ارزیابی عملکرد این سیستم دانشمندان از روش جوجه اردک زشت استفاده کرده ‌اند، در این روش خال‌هایی که شبیه اکثر خال‌ها بدن فرد مورد بررسی نباشند، به عنوان علامت هشدار دهندۀ «ملانوم» شناخته می‌شوند.

پژوهشگران می‌گویند که سیستم آنها اولین نمونه در نوع خود است، آنها یک پایگاه داده با بیش از 33 هزار تصویر به وجود آوردند که هوش مصنوعی آن را راهبری می‌کند.

در این تصاویر ضایعات مشکوک و غیر مشکوکی وجود دارند که توسط سه متخصص پوست آموزش دیده، برچسب زده شده اند. الگوریتم یادگیری عمیق این سیستم پس از برنامه ریزی و آموزش توانست ضایعات خطرناک را از ضایعات خوش خیم تشخیص دهد.

بر اساس ارزیابی این سه متخصص این الگوریتم توانست در 88 درصد مواقع ضایعات خطرناک را به درستی تشخیص دهد، همچنین متخصصان بی طرف دیگری نیز برای اطمینان این سیستم را  ارزیابی و بررسی کردند و به نظر آنها این سیستم هوش مصنوعی توانسته بود در 86 درصد موارد ضایعات خطرناک را به درستی تشخیص دهد.

ملانوما (Melanoma) به تومور با منشأ سلول‌های ملانین‌دار گویند. این تومور بدخیم اصولاً یک تومور پوستی است. این نوع سرطان  می‌تواند به سرعت در بدن گسترش پیدا کند. عواملی که خطر ملانوما را افزایش می‌دهند عبارت‌ اند از وجود این بیماری در دیگر اعضای خانواده، خال زیاد، و کارکرد ضعیف دستگاه ایمنی بدن. نشانه‌های ملانوما خال در حال بزرگ‌شدن و گوشه‌های غیر عادی، تغییر رنگ خال، خارش، و زخم پوستی است.

این بیماری بر اثر پرتو فرابنفش خورشید و دستگاه برنزه کردن پوست سولاریوم ایجاد می‌شود. در سال ۲۰۱۵ (میلادی) ۳/۱ میلیون نفر به این بیماری مبتلا و ۵۹,۸۰۰ نفر درگذشتند. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، ملانوما عامل بیشتر مرگ‌های مرتبط با سرطان‌ پوست و یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در میان جوانان است.کشور استرالیا بالاترین نرخ شیوع ملانوما را دارد و سالانه حدود ۱۵۰۰ نفر در این کشور در اثر ابتلا به آن می‌میرند.

در بیشتر آزمایش‌های بالینی، تشخیص مراحل نخستین ملانوما از خال غیرسرطانی، کمی دشوار است. روش معمول شناسایی، آزمایش پوستی و بافت‌برداری است. در روش‌های تازه، با انجام آزمایش خون می‌توان ملانوما یا سرطان بدخیم پوست را در مراحل نخستین شناسایی کرد.

https://newatlas.com/medical/ai-ugly-duckling-melanoma-skin-cancer/

https://wyss.harvard.edu/news/identifying-ugly-ducklings-to-catch-skin-cancer-earlier/

https://www.science.org/doi/10.1126/scitranslmed.abb3652

 

تهیه شده توسط کارگروه علوم اعصاب شاخه دانشجویی نقشه برداری مغز ایران

مدیریت ترویج و آموزش

 

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری