ورود / ثبت نام

اولفکتومتر هشت کاناله سازگار با MRI با قابلیت کنترل تحریک در زمان واقعی

طراحی یک سیستم ارائه محرکِ سازگار با دستگاه ام آرآی و قابل کنترل توسط کامپیوتر جهت انجام مطالعات سیستم بویایی انسان ضروری می‌باشد. دستگاه اولفکتومتر به منظور تحویل رایحه به فرد به صورت آبجکتیو (بدون دخالت فرد) مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این مطالعه، ما یک اولفکتومتر هشت کاناله، قابل حمل و با قابلیت کنترل توسط کامپیوتر به منظور تحریک سیستم بویایی با بکارگیری محرک بو در فاز مایع ارائه می‌کنیم. برای تولید جریان هوای ورودی از یک پمپ فشار بالا استفاده شده است. این جریان هوا پس از عبور از مخازن حاوی عصاره که توسط دریچه های سلنوئیدی کنترل می‌شوند، به درون ماسک بینی هدایت می‌شود. تأخیر زمانی تحویل رایحه توسط دستگاه با استفاده از آشکارسازهای یونیزاسیون نوری اندازه گیری شد. به منظور ارزیابی کاربرد دستگاه حاضر، آزمون ام آر آی کارکردی بر روی 9 فرد سالم صورت گرفت. به هر فرد در حین آزمون، دو رایحه (وانیل و رز) با استفاده از طراحی آزمون بلوکی شامل دو فاز (هوای دارای بو و هوای فاقد بو) به صورت متناوب ارائه شد. زمان دقیق پاسخ هر فرد در حین آزمون اخذ شد.

آنالیز گروهی تغییرات قابل توجهی از سیگنال BOLD را در برخی از نواحی شبکه بویایی و تریژمینال شامل کورتکس اوربیتوفرونتال، اینسولا، جایروس فرونتال تحتانی، هیپوکامپ، جایروس سینگولیت و کورتکس پیریفورم نشان داد. تأخیر زمانی اندازه گیری شده توسط آشکارساز 190 میلی‌ثانیه بود، و پاسخ فرد به بوی وانیل 205 میلی‌ثانیه و به بوی رز 243 میلی‌ثانیه اندازه‌گیری شد.

دستگاه اولفکتومتر حاضر با قابلیت حمل و سازگار با MRI به عنوان یک سیستم تحریک بویایی، قادر به ایجاد تحریک کافی جهت انجام آزمایش‌های ام آرآی کارکردی می‌باشد.

این پژوهش با استفاده از خدمات آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز انجام شده است و در  July 2020 در  Journal of Medical Engineering & Technology  به چاپ رسیده است.

 

برای مشاهده منبع کلیک کنید.

 

اسامی پژوهشگران: سیده فهیمه حسینی، سید کامران کامروا، سمیه اسدی، شایان ملکی، آرش زارع صادقی، علی شاکری زاده

 

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری