ورود / ثبت نام

پاسخ BOLD مرتبط به مولفه به منظور مکان یابی کانون های صرعی از طریق ثبت همزمان EEG-fMRI در اسکنر 3 تسلا

نتایج حاصل از مطالعات همزمان به ما عدم قابلیت ارائه اطلاعات از رفتار عصبی کانون صرع را در روش متداول در زمانهای غیر از وقوع اسپایک نشان می دهد.

ثبت همزمان EEG-fMRI این امکان را به ما می دهد که از رزولوشن زمانی خوبه EEG و رزولوشن خوب مکانی fMRI در ثبت دینامیک فعالیت کانون صرع بهره گیریم. نتایج حاصل از مطالعات همزمان به ما عدم قابلیت ارائه اطلاعات از رفتار عصبی کانون صرع را در روش متداول در زمانهای غیر از وقوع اسپایک نشان می دهد. در ابتدا سری زمانی مولفه های مرتبط با کانون صرع شناسایی و به عنوان منابع کاندید استخراج می شود. سپس از طریق روش همبستگی متقابل بین الگو اسپایک خارج از اسکنر و سری زمانی استخراج شده ، رفتار عصبی کانون را شناسایی کرده. نهایتا سری زمانی کانون شناسایی شده به عنوان ورودی به مدل GLM داده خواهد شد. متد پیشنهادی بر روی 20 بیمار با صرع فوکال و مقاوم به دارو پیاده شد. صحت روش پیشنهادی به منظور شناسایی کانون های صرعی 86% براساس روش آماری ROC بوده است. همچنین میزان ارزش افزوده ی مطالعه هم زمان EEG-fMRI نسبت به روش‌های تک مدالیته بررسی و ارزیابی شد.نتایج بیان گر 19 مورد همگرایی پاسخ در روش پیشنهادی و گزارش مستند تیم پزشکی و 17 مورد از 20 مورد اطلاعات مضاعفی نسبت به گزارش تیم پزشکی را ارائه کرده است. ما روش پیشنهادی را با روش های متداول که تاکنون ارائه شده مقایسه کرده ایم. یافته های مطالعه تفاوت برجسته ای بین روش پیشنهادی و روش های متداول ارائه شده تا کنون را نشان داده اند خصوصا زمانی که کانون در عمق سر می باشد. روش متداول با توجه به اینکه از اطلاعات EEG استفاده می کند قادر به بازنمایی مناسبی از رفتار عصبی کانون های درون عمق سر نمی باشد در حالی که روش ارائه شده این مشکل را از طریق پرداختن به سری زمانی منابع مستخرج از EEG حل کرده است.

 

این پژوهش با استفاده از خدمات آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز انجام شده است و در سال July 2019 در Journal of Neuroscience Methods به چاپ رسیده است.

 

اسامی پژوهشگران:

الیاس ابراهیم زاده، حمید سلطانیان زاده، بابک نجار اعرابی



برای مشاهده منبع کلیک کنید.

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری