ورود / ثبت نام

تعیین کمی انطباق در مکان یابی کانون‌های صرع توسط EEG-fMRI مبتنی بر مؤلفه

مکان یابی کانون‌های مرتبط به صرع یک مرحله ضروری در ارزیابی قبل از عمل جراحی در بیماران مقاوم به دارو می‌باشد. در این مطالعه یک روش جدید EEG-fMRI مبتنی بر مؤلفه، برای اندازه گیری فاصله فیزیکی بین خوشه‌های BOLD و محل دایپل مولفه مستخرج انتخاب شده ارائه شده است که با استفاده از تصاویر آناتومیکی با وضوح بالا برای بیمار خاص پیشنهاد می‌شود.

مکان یابی کانون‌های مرتبط به صرع یه مرحله ضروری در ارزیابی قبل از عمل جراحی در بیماران مقاوم به دارو می‌باشد. پاتوفیزیولوژی پیچیده‌ی کانون‌های مذکور به لحاظ ساختاری انواع تشنج و فرکانس‌ها، به عنوان ویژگی‌های تأثیرگذار برای شناسایی دقیق SOZ با استفاده از EEG-fMRI در نظر گرفته نشده است. بنابراین یکی از نیازهای ضروری در این حوزه تعریف دقیق موقعیت مکانی SOZ  و بررسی میزان تطابق SOZ و پاسخ BOLD به لحاظ کمی می‌باشد.

یک روش جدید EEG-fMRI مبتنی بر مؤلفه، برای اندازه گیری فاصله فیزیکی بین خوشه های BOLD و محل دایپل مولفه مستخرج انتخاب شده ارائه شده است. این اندازه گیری کمی با استفاده از تصاویر آناتومیکی با وضوح بالا برای بیمار خاص پیشنهاد شده است. این روش بر روی 18 بیمار مبتلا به صرع کانونی مقاوم به دارو جهت مکان یابی کانون‌های صرع و تعیین میزان انطباق کمی اعمال می‌شود. برای اندازه گیری تطابق ، فاصله از یک وکسل با حداکثر Z تا مرکز دایپل استخراج شده مربوط به مولفه اندازه گیری می‌شود.

خوشه‌های BOLD به عنوان منطبق با فاصله کمتر از 25 میلیمتر فاصله، تا حدودی تطابق با فاصله بین 25 میلیمتر تا 50 میلیمتر و عدم تطابق با فاصله بیش از 50 میلیمتر تعریف می‌شوند. کلاس‌های تعریف شده بنا بر استانداردهای موجود که تفاوت معنا داری داشتند تعریف شده است. (P <0/0 01). نتایج تطابق کامل را در 17 مورد مطالعه IED نشان دادند این نتایج به همراه 4 مورد تطابق جزیی و هیچ مورد عدم تطابق گزارش شد که در مقایسه با نتایج ارائه شده تاکنون پیشرفت چشمگیری را به خود اختصاص داده است.

به طور قابل توجهی، روش پیشنهادی صحت محلی سازی را به 97٪ بهبود می‌بخشد که نشان دهنده افزایش چشمگیر در مقایسه با روش‌های متداول است.  نتایج، بهبود صحت و دقت مکان یابی نسبت به روش‌های ارائه شده تاکنون را نشان می‌دهند.

 

این پژوهش با استفاده از خدمات آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز انجام شده است و در سال 2018 در Computational Intelligence in Electrical Engineering به چاپ رسیده است.

برای مشاهده منبع کلیک کنید.

 

اسامی پژوهشگران:

الیاس ابراهیم زاده

حمید سلطانیان زاده

بابک نجار اعرابی

سید سهراب هاشمی فشارکی

جعفر مهوری

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری