ورود / ثبت نام

محافظت از مغز با ورزش و سبک زندگی فعال

محققان اثرات محافظتی فعالیت های فیزیکی و اجتماعی بر سلامت مغز در افراد مسن را کشف کردند.

با تجزیه و تحلیل داده های یک مطالعه طولی 12 ساله، محققان بر روی قشر آنتورینال متمرکز شدند که برای یادگیری و حافظه حیاتی است و در بیماری آلزایمر آسیب پذیر است. آنها دریافتند که افزایش فعالیت بدنی و اجتماعی باعث کاهش نازک شدن قشر انتورینال و در نتیجه کاهش حافظه در طی هفت سال می شود.

این تحقیق بر اهمیت سبک زندگی فعال در حفظ سلامت مغز و عملکرد شناختی در دوران سالمندی تاکید دارد و سبک زندگی فعال را با کاهش ضعف حافظه در افراد مسن مرتبط می کند.

عملکرد بالای حافظه اولیه با کاهش آهسته شناختی مرتبط است و از مفهوم "ذخایر شناختی" حمایت می کند. فعالیت های فیزیکی و اجتماعی، نازک شدن قشر انتورینال، یک منطقه کلیدی مغز برای حافظه را کند می کند.

ورزش بدنی با انواع جنبه های سلامتی مثبت همراه است. مطالعات متعدد نشان داده اند که فعالیت بدنی منظم بر بیماری های قلبی عروقی، دیابت، سرطان، فشار خون بالا و چاقی اثر پیشگیرانه دارد.

اما چگونه فعالیت‌های اوقات فراغت مختلف  فیزیکی، اجتماعی و شناختی،  بر سلامت مغز در دوران پیری تأثیر می‌گذارند؟

تیمی از محققان از برنامه اولویت پژوهشی دانشگاه دینامیک پیری سالم و از مرکز طول عمر سالم دانشگاه زوریخ (UZH) تصمیم گرفتند این سوال را بررسی کنند.

برای این منظور، آنها داده های یک مطالعه طولی جامع در مورد رشد و رفتار مغز در سنین بالا را بررسی کردند. این مطالعه طولی 12 سال پیش توسط لوتز یانکه، پروفسور ممتاز در UZH، که به همراه سوزان مریلات، سرپرست پروژه ادامه می‌دهد، آغاز شد.

هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین ضخامت قشر داخلی، عملکرد حافظه و فعالیت‌های اوقات فراغت در بزرگسالان دارای سلامت شناختی بالای 65 سال برای یک دوره هفت ساله بود.

ورزش و فعالیت های اجتماعی، تخریب عصبی را کاهش می دهد.

قشر آنتورینال با ضخامت تقریبی 3.5 میلی متر، بخشی از قشر مغز در قسمت داخلی لوب تمپورال است و نقش کلیدی در یادگیری و حافظه دارد. همچنین یکی از مناطق مغزی است که در مراحل اولیه بیماری آلزایمر تحت تأثیر قرار می گیرد.

جانک ،‌روان‌شناس، می‌گوید: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که در افرادی که در ابتدای مطالعه از لحاظ فیزیکی و اجتماعی فعال‌تر بودند، ضخامت قشر آنتورینال آنها در طول دوره هفت ساله کمتر کاهش یافت.»

محققان همچنین دریافتند که ضخامت قشر آنتورینال ارتباط نزدیکی با عملکرد حافظه دارد. هرچه ضخامت این ساختار مغز در طول مطالعه کاهش یابد، عملکرد حافظه کم تر کاهش می یابد.

جانک می گوید: " بنابراین ورزش بدنی و زندگی اجتماعی فعال با دوستان و خانواده برای سلامت مغز مهم است و می تواند از تخریب عصبی در زندگی بعدی جلوگیری کند."

مغز را می توان مانند یک ماهیچه تمرین داد

همچنین نشان داده شد که عملکرد حافظه بالاتر در ابتدای مطالعه با کاهش کمتر عملکرد حافظه در طول مطالعه همراه بود.

ایزابل هوتز، یکی از دو نویسنده اول در کنار پاسکال، می‌گوید: «این یافته‌ها از این ایده حمایت می‌کنند که ما یک «ذخیره شناختی» داریم، و مغز می‌تواند در طول زندگی‌مان مانند یک ماهیچه برای مقابله با زوال مرتبط با افزایش سن آموزش داده شود.

به عبارت دیگر، لازم است که از نظر جسمی، ذهنی و اجتماعی در سراسر زندگی ما، از جمله در مراحل بعدی  زندگی،  فعال باشیم.

خوشبختانه، به نظر می رسد بسیاری از افراد مسن در سوئیس در حال حاضر با این باور زندگی می کنند: طبق نظرسنجی سلامت سوئیس که توسط اداره آمار فدرال سوئیس در سال 2022 انجام شد، حدود سه چهارم افراد بالای 65 سال مقدار توصیه شده ورزش بدنی را در زندگی روزانه خود انجام می دهند.

 برای ادامه منبع کلیک کنید.

 

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری