ورود / ثبت نام

گزارش سمینار یک روزه بین رشته ای دانشجویی با محوریت اعتیاد

سمینار یک روزه بین رشته ای دانشجویی با محوریت اعتیاد با حضور اعضای اجرایی کارگروه نورولوژی و روانپزشکی شاخه دانشجویی نقشه برداری مغز ایران و مجموعه کاگنو در روز سه شنبه، 25 مرداد 1401 در فضای اسکای روم به صورت آنلاین برگزار شد.

این سمینار از ساعت 10:00، با ارائه پدرام سلطانی دبیر کارگروه شروع شد. پدرام سلطانی با دو ارائه "مقدمه‌ای بر اعتیاد و انواع آن" و "پاتوفیزیولوژی کانابیس و اپیوید"، به آخرین دسته بندی‌های رفرنس‌ها و مطالعات مروری در رابطه با تقسیم بندی انواع اعتیاد و مخصوصا اختلاف نظر در رابطه اعتیاد رفتاری و مقایسه آن با دیگر عادات رفتاری انسانی پرداخت، در ارائه دوم به مطالعات انجام شده سال‌های اخیر در این حوزه توسط محققان ایرانی و خارج از کشور پرداخته شد. این ارائه در ساعت 13:15 به اتمام رسید و چند دقیقه‌ای با همفکری اعضای حاضر در جلسه صحبت‌ها در حیطه‌ی اختلالات شناختی در زمان مسمومیت به کانابیس و محرومیت از آن گذشت.

از ساعت 13:30، یونس ظاهری دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی سخنرانی خود را تحت عنوان "دلایل گرایش به اعتیاد" شروع کرد و تاریخچه‌ی کاملی از تئوری‌های گرایش به انواع مخدر را توضیح داد. در این ارائه از نظریه‌های فروید تا تئوری‌های جدید شناختی مطرح شد.

یونس ظاهری در ارائه دوم خود تحت عنوان "اثرات سایکو افکتیو اعتیاد" نیز اختلالات شناختی و رفتاری پیش آمده در اثر مصرف مواد مخدر چه در حین مصرف چه پس از دفع از بدن این دسته مطرح شد که چگونه بر تعاملان و دنیابینی بینی فرد تاثیر می‌گذارد تا او را به یک گوشه گیری و انزوا بکشاند که خود عامل تشدید کننده میل به مصرف مواد است.

امیرحسین نیک نظر، استاجر پزشکی ایران نیز از ساعت 16:30 تا 18:30، سخنرانی خود را تحت عنوان "درمان‌ها نوین فارماکولوژیک" با استفاده از تصاویر و خطوط درمانی داروها شروع کرد تا شرح کاملی از نوین‌ترین یافته‌های پژوهشی برای درمان غیر تهاجمی در سمینار ارائه شده باشد. ایشان همچنین اشاره کوتاهی به درمان‌های غیردارویی اعتیاد داشتند.

در ارائه دوم امیرحسین نیک به نقشه‌برداری مفز در بیماران به اعتیاد پرداخت و آن را از جنبه‌های مختلف تصاویر ام آر آی، پت اسکن و اف ام آر آی بررسی کرد. در این ارائه ویدیوی کوتاهی از زمان تصویر برداری و معنای ضایعات و دجنریشن نورونی در نواحی مختبف مغزی مطرح شد.

سرانجام سمینار یک روزه تخصصی اعتیاد در ساعت 18:30، بیست و پنجم مرداد ماه، با حضور بیش از 45 شرکت کننده، سه سخنران و 7 ارائه تخصصی در حوزه اعتیاد از جنبه‌های مختلف بین رشته‌ای به پایان رسید. در این سمینار منابع مطالعاتی‌ای چون سایت‌های آموزشی، پادکست‌های شناختی سیمار و دنیای شگفت انگیز مغز و پژوهشگران برجسته این حوزه مانند دکتر حامد اختیاری و دکتر پیمان قبادی معرفی شدند.

تهیه گزارش: پدرام سلطانی، دبیر کارگروه نورولوژی و روانپزشکی شاخه دانشجویی نقشه برداری مغز ایران

جهت مشاهده عنواین سخنرانی و سخنرانان این رویداد کلیک کنید.

برای دریافت فایل pdf ارایه شده سخنرانان در این رویداد، کلیک کنید.

 

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری