ورود / ثبت نام

گردو غذای جدید مغز برای مقابله با استرس

مصرف گردو با افزایش سلامت روان و کاهش استرس، باعث بهبود کیفیت خواب و بیو‌مارکر‌های متابولیک در بدن می‌‌شود، همچنین حاوی اسید‌های چرب امگا 3، ملاتونین و سایر ویتامین‌ها و مواد مغذی است که به سلامتی روان وروده کمک شایانی می‌کند.

 دانشجویانی که از استرس رنج می‌برند، می‌توانند در هفته‌های منتهی به امتحانات، گردو را به رژیم غذایی خود اضافه کنند.

مطالعه‌ای جهت بررسی اثرات مثبت گردو بر‌روی سلامت روان و بیومارکر‌های سلامت عمومی دانشجویان مقطع کارشناسی انجام گرفت.

این پژوهش که در دانشگاه استرالیای جنوبی انجام شد، در مجله Nutrients منتشر شد. این مطالعه نشان داد که گردو ممکن است با تأثیری که بر میکروبیوتای روده می‌گذارد، با اثرات مخرب استرس ناشی از تحصیل به‌ویژه در زنان مقابله کند.

 نتایج مطالعه موریتز هرسلمن و لاریسا بوبروسکایا، نشان می‌دهند که گردو با بهبود سلامت مغز و روده مرتبط است.

هرسلمن می‌گوید: دانش‌آموزان به‌ویژه در دوره‌های امتحانات خود استرس را تجربه می‌کنند که این استرس تأثیری منفی بر سلامت روان آن‌ها دارد.

80 دانشجوی مقطع کارشناسی به دو گروه درمان و کنترل تقسیم شدند و در سه بازه زمانی شروع ترم، در طول دوره امتحانات و دو هفته بعد از دوره امتحانات مورد ارزیابی بالینی قرار گرفتند. به افراد گروه درمان گردو داده شد تا روزانه به‌مدت 16 هفته در سه بازه زمانی مشخص شده مصرف کنند.

ما دریافتیم افرادی که روزانه نصف فنجان گردو مصرف می‌کنند، بهبود را در شاخص‌های سلامت روانی خود گزارش می‌دهند. با مصرف گردو نشان‌گر‌های زیستی متابولیک و کیفیت خواب نیز در طولانی مدت بهبود بخشید.

سطح استرس و افسردگی در دانشجویان گروه کنترل در قبل از امتحانات افزایش یافت، اما در گروه درمان چنین اتفاقی رخ نداد. در گروه درمان، احساسات مرتبط با افسردگی در مقایسه با گروه کنترل کاهش قابل توجهی داشت.

تحقیقات نشان داده‌اند که گردو سرشار از اسید‌های چرب امگا 3، آنتی اکسیدان‌ها و ملاتونین (هورمون خواب)، پلی فنول‌ها، فولات و ویتامین E است که همگی باعث افزایش سلامت مغز و روده می‌شوند.

نتایج محققین نشان می‌دهد که مصرف گردو با بهبود سلامت مغز و روده مرتبط است.

هرسلمن بیان می‌ کند: سازمان بهداشت جهانی اخیرأ اعلام کرده است که حداقل 75 درصد از اختلالات سلامت روان را افراد زیر 24 سال تجربه می‌کنند و به‌ویژه دانشجویان مقطع کارشناسی تحت تأثیر قرار می گیرند.

پروفسور لاریسا می‌گوید اختلالات سلامت روان در بین دانشجویان رایج است و می‌تواند بر عملکرد تحصیلی و سلامت جسمانی آنان در دراز‌مدت تأثیر منفی بگذارد.

بوبروسکایا می‌گوید: مصرف گردو در دوره‌های استرس‌زا می‌تواند سلامت عمومی و روان دانشجویان را بهبود بخشد و این میان‌وعده سالم نیز می‌تواند با اثرات منفی ناشی از استرس تحصیلی مقابله کند.

با‌توجه به حضور کم‌تر مردان در این مطالعه، نیاز به انجام تحقیقات بیش‌تری در این‌خصوص می‌باشد. همچنین این امکان وجود دارد که اثر دارو‌‌نما وارد عمل شده باشد زیرا در این  مطالعه کورسازی یا blinding انجام نشده است.

 

نوع مقاله: دسترسی آزاد

اثرات مصرف گردو بر سلامت روان، بهزیستی عمومی و میکروبیوتای روده بر‌روی نمونه‌ای از دانشجویان دانشگاه: مطالعه بالینی تصادفی که توسط موریتز اف. هرسلمن و همکاران انجام شد.

کاهش سلامت روان در بین دانشجویان مقطع کارشناسی رایج است. رابطه‌ای نزدیک بین استرس و رژیم غذایی وجود دارد و تغذیه اصولی و مناسب می‌تواند در جلوگیری از کاهش سلامت روان به‌دلیل تعاملات پیچیده دو طرفه بین مغز، روده و میکروبیوتای روده مؤثر باشد.

مطالعات قبلی نشان داد که مصرف گردو تأثیر مثبتی بر سلامت روان دارد. مطالعه‌ی بالینی تصادفی با هدف بررسی اثرات مصرف گردو بر‌روی سلامت روان، نشانگر‌های بیوشیمیایی سلامت عمومی و میکروبیوتای روده دانشجویان انجام شد.

ما دریافتیم که استرس تحصیلی بر‌روی خلق و خو و سلامت روان افراد اثر منفی می‌گذارد، در حالی‌که مصرف روزانه گردو سلامت روان را بهبود می‌بخشد و از بروز برخی اثرات منفی استرس تحصیلی جلوگیری می‌کند.

استرس در زنان با کاهش باکتری‌های مفید روده ایشان مرتبط بود که با مصرف گردو بهبود یافت، این‌مورد در شرکت‌کنندگان مرد به‌دلیل تعداد کم آن‌ها قابل اثبات نبود.

بنابراین، مصرف گردو  در برابر برخی از اثرات منفی استرس تحصیلی اثر محافظت کنندگی دارد، اما مکانیسم‌های وابسته به جنسیت نیاز به مطالعه بیش‌تری دارند.

 

 

برای مشاهده منبع کلیک کنید.

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری