ورود / ثبت نام

تحریک فراجمجمه‌ای با جریان الکتریکی مستقیم (tDCS) (اصول اولیه- مزایا- اثرات جانبی)

در (tDCS) یک جریان ثابت بین 1 تا 2 میلی آمپر معمولا اعمال می شود. یک تکنیک نورومدولاسیون است که تغییرات فوری و پایدار در عملکرد مغز ایجاد می کند. برخی از کاربردهای بالینی tDCS در حال حاضر برای آنها بررسی می شود: افسردگی، اسکیزوفرنی، آفازی، اعتیاد، صرع، درد مزمن (میگرن، فیبرومیالژیا) می باشد. تحقیقات در مورد عوارض جانبی tDCS ادامه دارد، اما تاکنون عوارض جانبی ثابت شده جزئی بوده و محدود به محل الکترود است. آنها شامل قرمزی موقت پوست، خارش و سوزن سوزن شدن هستند. سایر عوارض جانبیtDCS شامل سردرد، حالت تهوع و سرگیجه است.

 تحریک جریان مستقیم ترانس کرانیال (tDCS) یک تکنیک تحریک قابل حمل و پوشیدنی مغز است که جریان الکتریکی کم را به پوست سر منتقل می کند. یک جریان ثابت بین 1 تا 2 میلی آمپر معمولا اعمال می شود. tDCS با اعمال جریان مثبت (آنودال) یا منفی (کاتدال) از طریق الکترودها به یک ناحیه کار می کند. tDCS یک تکنیک نورومدولاسیون است که تغییرات فوری و پایدار در عملکرد مغز ایجاد می کند. موقعیت الکترودهای آند و کاتد روی سر برای تنظیم چگونگی جریان جریان به مناطق خاص مغز استفاده می شود.

جریان ارائه شده توسط tDCS به اندازه کافی قوی نیست که پتانسیل عمل در یک نورون را تحریک کند. در عوض، «آستانه فرعی» آن، الگوی نورون‌های فعال را تغییر می‌دهد. مغز را فعال در نظر بگیرید که در تلاش برای انجام یا یادگیری چیزی است و tDCS برای تقویت این فعالیت مداوم همراه است. در سطح سلولی 2، tDCS شلیک عصبی را تغییر می‌دهد و با تقویت انتقال سیناپسی بین نورون‌ها با افزایش انعطاف‌پذیری سیناپسی، که به نوبه خود، پایه سلولی یادگیری است. tDCS اغلب با آموزش ترکیب می شود.

برخی از کاربردهای بالینی tDCS در حال حاضر برای آنها بررسی می شود: افسردگی، اسکیزوفرنی، آفازی، اعتیاد، صرع، درد مزمن (میگرن، فیبرومیالژیا)، توجه و توانبخشی حرکتی. tDCS همچنین برای برنامه های سلامتی غیرپزشکی، به عنوان مثال، یادگیری تسریع شده، تمرکز، آرامش و مدیتیشن استفاده می شود.

 دستگاه تحریک جریان مستقیم ترانس کرانیال (tDCS)

دستگاه‌های tDCS دستگاه‌های کوچکی هستند که با باتری کار می‌کنند. معمولاً یک کنترل پنل وجود دارد که به شما امکان می دهد دستگاه را برنامه ریزی کنید (برای تنظیم مدت و شدت تحریک). الکترودها بر روی سر قرار می گیرند و توسط روسری - معمولاً یک بند الاستیک - در جای خود نگه می دارند. یک کابل هر الکترود را به محرک متصل می کند. هنگامی که محرک روشن می شود، جریان از دستگاه به الکترود و متعاقباً از مغز می گذرد. محرک‌های درجه حرفه‌ای دارای ویژگی‌های زیادی هستند که به اطمینان از قابل تحمل بودن و قابل اعتماد بودن تحریک کمک می‌کنند. این شامل یک امپدانس متر و یک متر جریان است.

 اثرات جانبی تحریک جریان مستقیم ترانس کرانیال (tDCS) چیست؟

 تحقیقات در مورد عوارض جانبی tDCS ادامه دارد، اما تاکنون عوارض جانبی ثابت شده جزئی بوده و محدود به محل الکترود است. آنها شامل قرمزی موقت پوست، خارش و سوزن سوزن شدن هستند. سایر عوارض جانبی پیشنهادی tDCS شامل سردرد، حالت تهوع و سرگیجه است. لازم به ذکر است که این سه عارضه جانبی اخیر نشان داده شده است که تقریباً با سرعتی مشابه با تحریک ساختگی (تحریک ساختگی) رخ می دهند. فلاش نور غیر خطرناک اگر الکترودها خیلی نزدیک به چشم قرار گیرند، ممکن است این اتفاق بیفتد. علاوه بر این، تجویز نادرست tDCS می تواند باعث سوختگی استاندارد پوست شود. هیچ مدرک علمی وجود ندارد که آسیب پایدار یا عوارض جانبی غیرقابل برگشت ناشی از tDCS را نشان دهد. با این وجود، باید توجه داشت که تمام داده‌های تحمل‌پذیری و ایمنی در tDCS از آزمایش‌های انسانی کنترل‌شده با استفاده از تجهیزات تخصصی و پروتکل‌های کاملاً کنترل‌شده (به عنوان مثال، محدود کردن مدت زمان جاری، تعداد جلسات) به دست می‌آیند.

 تحریک جریان مستقیم ترانس کرانیال (tDCS) چه حسی دارد؟

در طول tDCS، اکثر افراد احساس سوزن سوزن شدن خفیف، سوزن سوزن شدن، خارش یا گرما می کنند. این احساسات دردناک نیستند و با توقف تحریک از بین می روند. با این حال، «تحمل‌پذیری» tDCS به کیفیت لوازم جانبی، روش‌های تنظیم، و استفاده از شدت (چند میلی آمپر) و مدت (ده‌ها دقیقه) مطابق با استانداردهای tDCS بستگی دارد.

 آیا tDCS می تواند اضطراب را درمان کند؟

اثرات کاهش اضطراب tDCS در چندین کارآزمایی بالینی از مراکز پزشکی برتر گزارش شده است. در ایالات متحده، tDCS برای درمان اضطراب پزشکی تایید نشده است. تکنیک‌های مرتبط با tDCS، مانند تحریک جریان متناوب ترانس کرانیال (tACS) در کارآزمایی‌های بالینی امیدوارکننده‌ای برای اضطراب هستند. یکی دیگر از روش های مرتبط با تحریک الکتروتراپی جمجمه (CES) تایید FDA برای اضطراب است.

 آیا tDCS می تواند افسردگی را درمان کند؟

چندین کارآزمایی بالینی گزارش کرده اند که tDCS می تواند افسردگی را درمان کند. tDCS همچنین عوارض جانبی بسیار کمتری نسبت به داروها دارد. در ایالات متحده، tDCS برای درمان افسردگی تایید نشده است. در بسیاری از نقاط جهان، از جمله در سراسر اروپا، tDCS برای درمان افسردگی تایید شده است.

 مزایای tDCS چیست؟

tDCS برای بسیاری از کاربردهای مختلف استفاده می‌شود که شامل تغییر مغز برای تأثیرگذاری بر نحوه تفکر یا احساس افراد می‌شود. tDCS اغلب با شکل دیگری از فعالیت یا تمرین ترکیب می شود. به عنوان مثال، tDCS می تواند ذهن آگاهی (مدیتیشن الکترونیکی) را افزایش دهد. مردم همچنین به tDCS برای تقویت حافظه کاری علاقه مند هستند.

 برای مشاهده منبع کلیک کنید.

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری