ورود / ثبت نام

ساخت فانتوم سه بعدی جدید برای اندازه گیری آرتیفکت جابجایی هندسی در دستگاه MRI

اعوجاج هندسی، یک پارامتر مهم در عصب شناسی و آنکولوژی.

مطالعه حاضر با هدف طراحی و ساخت یک فانتوم سه بعدی جدید با استفاده از یک پرینتر سه بعدی به منظور اندازه گیری اعوجاج هندسی و تکرارپذیری سه بعدی آن انجام شده است.

در این مطالعه ، یک فانتوم جدید حاوی 13.824 ویژگی مرجع (نقاط کنترل) با نرم افزار AutoCAD، ساخته شده با چاپگر سه بعدی و پر از روغن نباتی طراحی شده است. این فانتوم در مدل زیمنس 3 تسلا پریسما MRI با استفاده از کویل سر 64 کانال آزمایش شد. تصاویر اسکن توموگرافی کامپیوتری شش برش (CT) به عنوان مرجع استفاده شد. علاوه بر این، ویژگی های مرجع تصاویر MRI با استفاده از تصاویر اسکن CT با استفاده از یک مدل مرجع سه بعدی مطابقت دارد. تکرارپذیری فانتوم در سه روز مختلف (سه جلسه تصویربرداری مختلف) مورد بررسی قرار گرفت.

 نتایج سه بعدی به دست آمده نشان داد که یکنواختی میدان و غیر خطی بودن شیب ها و تکرارپذیری تصویربرداری می تواند به اعوجاج هندسی منجر شود. میانگین خطای فاصله اقلیدسی برای حجم MRI کمتر از 1 میلی متر بود. حداکثر خطای اقلیدسی 1.5 میلی متر بود. اعوجاج در کل حجم به طور خاص در لبه های میدان مغناطیسی تلفظ می شود. نتایج نشان داد که میزان اعوجاج در وسط میدان کمتر از طرفین آن بود.  از این فانتوم می توان برای بررسی فیلترهای اعوجاج در دستگاه استفاده کرد. علاوه بر این، این فانتوم می تواند برای مطالعه اعوجاج هندسی در سناریوهایی که نیاز به یک حجم مطالعه کوچک دارند، مانند مطالعات پروستات استفاده شود.

این پژوهش با استفاده از خدمات آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز انجام شده است و در سال December 2018 در Iranian Journal of Medical Physics چاپ رسیده است.

برای مشاهده منابع کلیک کنید.

اسامی پژوهشگران:

دکتر نادر ریاحی عالم ، صادق شورچه

 

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری