ورود / ثبت نام

گامی به سوی درک بهتر آناتومی مغز اختلال طیف اوتیسم

آناتومی کورتکس مغز با تفاوت های ثابتی بین افراد مبتلا به ASD و همتایان غیر در طیف اوتیسم نشان داده نمی شود. با این حال، تفاوت در پروفایل علائم و شدت، سن و توانایی شناختی مربوط به تفاوت های مغزی مختص ASD است.

افراد مبتلا به اختلال طیف اوتیسم (ASD) با وجود تفاوت های قابل توجه در مشخصات و شدت علائم، اغلب در یک گروه تک گروهی قرار می گیرند. بسیاری از مطالعات قبلی تفاوت قابل توجهی را در یافته‌ها نشان می‌دهند.

یک مطالعه جدید که توسط محققان دانشکده پزشکی دانشگاه مک گیل و موسسه بهداشت روانی داگلاس رهبری می شود، قصد دارد برخی از اختلافات مربوط به آناتومی مغز و ASD را حل و فصل کند و از یک مجموعه داده بزرگ برای به دست آوردن یافته های خود استفاده کند. نتایج آن ها اخیرا در مجله روان پزشکی مولکولی منتشر شده است.

دکتر مالار چاکراوارتی، استادیار دپارتمان روانپزشکی مک گیل و نویسنده ارشد این مطالعه می‌گوید: «مهم‌ترین یافته‌های مطالعه ما مربوط به تفاوت‌هایی است که نسبت به منابع ناهمگونی مشاهده کردیم. به عنوان مثال، تئوری های طولانی مدتی وجود دارد که دختران مبتلا به ASD باید قبل از بروز علائم، بار خطر بیشتری را تجربه کنند. داده‌های ما نشان می‌دهد که قشر بزرگ‌تر و ضخیم‌تری در بیشتر گروه‌های ASD وجود دارد، اما همچنین این قشر در دختران حتی ضخیم‌تر است و بیشتر با شدت علائم در دختران مرتبط است.

محققان برای تکمیل مطالعه خود بر روی تعدادی از منابع از جمله داده‌هایی که از طریق کنسرسیوم ABIDE در دسترس عموم قرار دارند , تکیه کردند . آن‌ها همچنین توانستند از طریق هم‌کاری بین‌المللی در مقیاس بزرگ به بررسی تنوع آناتومی مغز در asd که شامل بیمارستان کودکان بیمار تورنتو ,موسسه ملی بهداشت روانی در دانشگاه کمبریج و دانشگاه کمبریج بود دست یابند .

محققان با استفاده از تصویربرداری تشدید مغناطیسی یا MRI توانستند آناتومی مغز 1327 فرد در حال رشد و افراد مبتلا به ASD را مورد بررسی قرار دهند، که آن را به یکی از بزرگترین مطالعات در نوع خود تبدیل کرد. دکتر چاکراوارتی، که همچنین یک متخصص علوم اعصاب محاسباتی در مرکز تصویربرداری مغزی در موسسه دانشگاه سلامت روان داگلاس است، توضیح می‌دهد: از طریق مطالعه ما متوجه شدیم که آناتومی قشر مغز با تفاوت ثابتی بین ASD و افراد در حال رشد نشان داده نمی‌شود. مهمتر از همه، تفاوت‌های گسترده در مشخصات و شدت علائم، توانایی شناختی، و سن و همچنین جنسیت، همگی به تفاوت‌های مغز مربوط می‌شوند.

همچنین ، محققان دریافتند که شدیدترین نسخه از تفاوت های قشر مغز در زمانی که کودکان کوچکتر هستند و در کسانی که توانایی شناختی کمتری دارند ، وجود دارد ، همانطور که با استفاده از اطلاعات هوشیاری اندازه گیری می شود.

در ادامه، محققان امیدوارند که بتوانند مشخصات دقیق تری از منابع ناهمگونی را که شامل بررسی انواع مختلف علائم، یا گروه بندی بر اساس علائم و همچنین مسائل پزشکی همزمان است، به دست آورند. آنها همچنین می‌خواهند از تکنیک‌های جدیدی استفاده کنند که منبع تغییرات تنوع قشر مغز را در سطح ریزساختاری بررسی می‌کند.

در همین راستا، محققان امیدوارند بتوانند پروفایل دقیق تری از منابع ناهمگونی به دست آورند که شامل بررسی انواع مختلف علائم یا زیرگروه بندی براساس علائم و همچنین مسائل پزشکی همزمان است. آن ها همچنین می خواهند از تکنیک های جدیدی استفاده کنند که منبع تغییرات تغییرپذیری قشری را در سطح میکروساختار بررسی می کنند.

همچنین، محققان دریافتند که شدیدترین  نسخه تفاوت های کورتیکال در کودکان کم سن و سال و در افراد با توانایی شناختی پایین تر وجود دارد که با استفاده از ضریب  هوش اندازه گیری می شود. این تصویر در حوزه عمومی است.

محققان بر این باورند که این کار نویدبخش است. ساشی خاطرنشان می‌کند: «نشان دادن اینکه الگوهای رشد مغز بر اساس چندین عامل شناخته‌شده، از جمله سن، جنس، و توانایی شناختی متفاوت است، نشان می‌دهد که برخی از این عوامل باید در مطالعات آینده و به طور بالقوه در تشخیص و درمان ASD در نظر گرفته شوند.»

ساشی بدفورد، دانشجوی کارشناسی ارشد مک گیل که با دکتر چاکراوارتی و نویسنده اصلی این مطالعه هم کاری می کند،

می گوید: " این اثبات که الگوهای رشد مغز براساس چندین عامل شناخته شده از جمله سن، جنسیت و توانایی شناختی متفاوت است، نشان می دهد که برخی از این عوامل باید در مطالعات آینده و به طور بالقوه در تشخیص و درمان ASD در نظر گرفته شوند."

 

برای مشاهده منبع کلیک نمایید.

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری