ورود / ثبت نام

مطالعه ایجاد یک روش تشخیص و ارزیابی درد بر اساس طیف‌نگاری کارکردی مادون‌قرمز عملکردی جهت مانیتور کردن تغییرات همودینامیکی در ناحیه پیشانی مغز انسان با روشی غیر مخرب

شناخت مراكز درگير مغزي در درد و نحوه تأثیر آن، در شناخت و ارتقاء روش‌های درماني بسيار مهم مي باشد. طیف‌نگاری کارکردی مادون‌قرمز عملکردی (fNIRS) یک روش تصویربرداری غیرتهاجمی با استفاده از طیف مادون‌قرمز نزدیک به نور مرئی می باشد که می‌تواند برای تشخیص سطوح درد در افرادی که قادر به برقراری ارتباط نیستند، استفاده شود.

در اين تحقیق به ايجاد درد با استفاده از سرما در 18 داوطلب سالم پرداخته شود و همزمان طیف‌نگاری fNIRS شامل اطلاعات همودینامیک مغزی این افراد در حالت های درد (تحریک سرما) و بی دردی (آب ولرم) ثبت شد.پس از آنالیز داده ها، ویژگی‌های الگوي رفتاري مغز (فعالیت نواحی و ارتباطات مغزی) در حالت درد، بی‌دردی استخراج شد. نتایج نشان داد که با استفاده از طیف‌نگاری fNIRS ویژگی‌های فعالیت نواحی و ارتباطات مغز با درصد صحت بالا قابل‌تشخیص هستند و رفتار مغز در طول درد و بی‌دردی قابل‌تشخیص و اندازه‌گیری می باشد.

استاندارد طلایی برای ارزیابی درد، پرسشنامه های خود اظهاری است این پرسشنامه بسیار ذهنی است. لذا یک نیاز کلینیکی برای ابزار عملی و ارزان برای ارزیابی قابل اعتماد و عینی پاسخ انسان به درد وجود دارد. نتایج این مطالعه امکان استفاده دستگاه پرتابل و غیرتهاجمی fNIRS برای ارزیابی درد نشان داد بنابراین از این روش برای ارزیابی درد در همه افراد به خصوص بیمارانی که قادر به برقراری ارتباط نیستند (نوزادانی تحت عمل جراحی یا بیماران سکته مغزی) می توان استفاده کرد. این پژوهش با استفاده از خدمات آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز انجام شده است و در سال March 2019 در IRBM به چاپ رسیده است.

برای مشاهده منابع کلیک کنید.

اسامی پژوهشگران:

حمید شرینی، مازیار جلالوند، صادق مسجودی و میترا یوسف پور

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری