ورود / ثبت نام

تحقیقات در مورد نیاز مغز شما به استراحت چه می گویند؟

خیلی از افراد در دوران همه گیری کرونا در جلسات بی وقفه و پشت سر هم شرکت میکنند و حتی زمانی برای خوردن یک لیوان آب هم بین جلسات ندارند. اما تحقیقات ثابت کرده اند در این جلسات افراد کارایی خوبی ندارند. از آنجا که همه‌گیری روال‌ کار را تغییر داد و شدت روزهای کاری دیجیتالی را افزایش داد، صدها محقق در سراسر مایکروسافت گرد هم آمدند تا چگونگی تغییر کار را مطالعه کنند و یکی از بزرگترین تحقیقات جهان را در این زمینه جمع‌آوری کردند.

آنها در  تحقیقی که در سال 2021 در آزمایشگاه فاکتورهای انسانی خود انجام داند به این نتیجه رسیدند که افراد در این جلسات استرس زیادی را تحمل می کنند، آنها نمی توانند تمرکز خوبی داشته باشند و عملکرد آنها افت می کند.

اما راه حل برطرف کردن این مشکلات چیست؟  جواب آن بسیار ساده است: وقفه های استراحتی کوتاه مدت

مایکل بوهان، مدیر ارشد گروه مهندسی فاکتورهای انسانی مایکروسافت که ناظر بر این پروژه بود بیان کرد که «تحقیقات ما نشان می‌دهد که وقفه‌های استراحتی مهم هستند، نه فقط برای اینکه ما در پایان روز کمتر خسته باشیم، بلکه در واقع توانایی ما برای تمرکز و مشارکت در آن جلسات را بهبود می‌بخشد. تیم آنها از 14 نفر خواستند در جلسات ویدیویی شرکت کنند در حالی که از تجهیزات الکتروانسفالوگرام (EEG) استفاده می‌کردند. داوطلبان هر کدام در دو جلسه مختلف شرکت کردند. در یک روز آنها در چهار جلسه نیم ساعته پشت سر هم شرکت کردند. در یک روز دیگر، چهار جلسه نیم ساعته با وقفه های 10 دقیقه ای همراه بود. شرکت‌کنندگان به‌جای رفتن عجولانه از یک جلسه به جلسه دیگر، در طول وقفه‌ها با اپلیکیشن Headspace مدیتیشن می‌کردند.

این تحقیق سه نکته اصلی را نشان داد.

  1. وقفه های بین جلسات به مغز اجازه می داد تا "ری ست" داشته باشد و تجمع استرس در جلسات را کاهش دهد.

در دو ساعت متوالی جلسات پشت سر هم، میانگین فعالیت امواج بتا - آنهایی که با استرس مرتبط هستند - در طول زمان افزایش می‌یافت. به عبارت دیگر، استرس در حال تجمع بود. اما وقتی به شرکت‌کنندگان فرصت استراحت با مدیتیشن داده شد، فعالیت بتا کاهش یافت و امکان «ری ست» فراهم شد. سطح متوسط امواج بتا طی چهار جلسه ثابت ماند، بدون اینکه استرسی ایجاد شود.

  1. جلسات پشت سر هم می تواند توانایی شما برای تمرکز و تعامل را کاهش دهد.

برای سنجش اینکه آیا افراد در جلسه درگیر مطالب جلسه می شوند یا بدون مشارکت هستند، محققان یک الگوی امواج مغزی معروف به آلفای نامتقارن فرونتال (تفاوت بین فعالیت موج آلفای راست و چپ در ناحیه پیشانی مغز) را مطالعه کردند. در مطالعه مایکروسافت، کسانی که در حال استراحت بودند، عدم تقارن مثبت نشان دادند که با تعامل بیشتر در جلسه همراه است. کسانی که استراحت نکردند، عدم تقارن منفی نشان دادند که عدم مشارکت فعال بیشتر همراه است.

  1. انتقال بین جلسات می تواند منبع استرس بالایی باشد.

بوهان در این باره بیان داشت: «شما به پایان جلسه می‌رسید و می‌دانید که جلسه دیگری در راه است، و باید دنده‌ها را عوض کنید و از مغزتان برای فکر کردن به چیز دیگری استفاده کنید».

فعالیت موج بتا در  شرکت‌کنندگان با شروع جلسه جدید، دوباره افزایش می یافت. در مقابل، زمانی که افراد در استراحت مدیتیشن می‌کردند، افزایش فعالیت بتا بین جلسات کاهش می‌یافت و افزایش آن در شروع جلسه بعدی بسیار ملایم‌تر و نرم‌تر بود.

بدون وقفه استراحتی، فعالیت امواج بتا در مغز می تواند در ابتدا و انتهای جلسات به شدت افزایش یابد که نشان دهنده افزایش استرس است. استراحت نه تنها از این افزایش ها جلوگیری می کند، بلکه باعث کاهش فعالیت بتا می شود که با استرس کمتر مرتبط است.

در مجموع، استراحت نه تنها برای سلامتی خوب است، بلکه توانایی ما را برای انجام بهترین کارمان نیز بهبود می بخشد.

استراحت کردن به شما کمک می کند تا جلسات فعالانه تری داشته باشید و همچنین وقفه های استراحتی فقط استرس را کاهش نمی‌دهند، بلکه به عملکرد شما کمک می‌کنند.

شرکت مایکروسافت تلاش کرده است تا بتواند یافته های این تحقیق را در نرم افزارهای جلسات آنلاین خود پیاده کند.

تیم تحقیق با استفاده از نتایج این تحقیق، برای موثر تر کردن و انرژی بخش کردن زمان استراحت توصیه هایی را ارائه داده اند:

  1. شما ممکن است از طریق جلسات پشت سر هم قدرت بیشتر احساس کنید اما ذهنیت خود را تغییر دهید، تحقیقات نشان می دهند که عکس این موضوع صادق است.
  2. فعالیت های استراحتی را پیدا کنید که ذهن شما را آرام می کند مانند فعالیت بدنی مانند پیاده روی، خواندن چیزهای لذت‌بخش. سرپرست تیم تحقیق بیان می کند «سعی کنید از این پنج یا 10 دقیقه برای انجام کارهای دیگر استفاده نکنید. "نفس بکش و از صفحه نمایش خود فاصله بگیر."
  3. قبل از برنامه ریزی یک تماس ویدیویی، مکث کنید و از خود بپرسید: آیا واقعاً به جلسه ای در مورد این موضوع نیاز داریم؟ اگر ضروری نیست از ایمیل یا پیامک استفاده کنید بنابراین با در نظر گرفتن سایر روش های ارتباطی، زمان بیشتری برای استراحت ایجاد کنید
  4. قبل از جلسه برای آن دستور جلسه بنویسید و 5 دقیقه پایانی را به جمع بندی اختصاص دهید
  5. شرکت کنندگان را درگیر و پر انرژی نگه دارید.

 

منبع

 

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری