ورود / ثبت نام

تاثیر بالقوه تحریک مغناطیسی فراجمجمه‌ای (TMS) بر افزایش توانایی‌های شناختی افراد مبتلا به پارکینسون

اختلال شناختی می تواند در مرحله اولیه بیماری پارکینسون رخ دهد و خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می دهد. پارکینسون، دومین بیماری شایعی است که به علت تخریب نورون‌های سیستم عصبی به وجود می‌آید. زوال نورون‌های دوپامینرژیک در جسم سیاه مغز (Substantia Nigra)، منجر به پیدایش نقایص حرکتی در افراد مبتلا به این بیماری می‌گردد.
در حال حاضر، می‌دانیم بیماری پارکینسون، علاوه بر ایجاد نقایص حرکتی، منجر به ایجاد نقایص شناختی در مبتلایان نیز می‌گردد. این نقایص شناختی، حتی در مراحل اولیه پارکینسون نیز قابل مشاهده­اند و ریسک بروز دمانس را افزایش می‌دهند. تحقیقات اخیر، حاکی از وجود ارتباطاتی میان بروز نقایص شناختی و تغییر ساختار مغزی در قشر پشتی­-جانبی پیش­پیشانی (dorsolateral prefrontal cortex یا DLPFC) و هسته دمدار (Caudate Nucleus) می­باشند.

در حالی که استفاده از درمان­های دوپامینرژیک، سبب بهبود عملکرد حرکتی بیماران مبتلا به پارکینسون می­شود، درمان­های اندکی برای افزایش توانایی­های شناختی این بیماران یا جلوگیری از زوال آن‌ها وجود دارد.

تحریک مغناطیسی فراجمجمه­ای، یک روش غیرتهاجمی است که با ایجاد یک میدان الکترومغناطیسی اطراف یک کویل، امکان آن را فراهم می­آورد که به صورت موقت، فعالیت بخشی از مغز، تحریک یا مهار شود.

تحقیقات مربوط به تحریک مغناطیسی فراجمجمه­ای قشر پشتی-جانبی پیش­پیشانی، نشان­دهنده تاثیر بالقوه این روش بر افزایش کلی توانایی­های شناختی بیماران مبتلا به پارکینسون می­باشد. هرچند مدت زمان پایداری این تغییرات مثبت شناختی، بسته به مدت زمان و روش تحریک، از چندین ساعت تا چندین ماه متغیر است.

به منظور واکاوی بیشتر نحوه اثربخشی روش TMS و چگونگی تاثیر آن بر فعالیت­های شناختی، تحقیقات آتی بیشتری مورد نیاز است.

برای مشاهده منبع کلیک نمائید.

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری