ورود / ثبت نام

سریعترین زمان ممکن برای تشخیص چپ دست بودن یا راست بودن یک فرد چه زمانی است؟

چند ماه طول می کشد تا نوزاد بتواند  اشیاء را بگیرد، چند سال طول می کشد تا نقاشی کند و سپس بنویسد این موارد ترجیح احتمالی هر فرد برای استفاده از یک دست یا سایر قسمت های بدن را نشان می دهد. اما مطالعه‌ای که به تازگی در Scientific Reports منتشر شده است، نشان می‌دهد که در اوایل دوران جنینی در رحم مادر نیز سازکار حرکت جنین بسیار پیچیده است و ترجیح استفاده از یک دست (دست غالب) به خوبی مشخص می‌شود.

پژوهشگران حرکات جنین در رحم را با هدف پیش‌بینی دست غالب 29 جنین مطالعه کردند. این پژوهشگران پس از 9 سال، پیش‌بینی‌های خود را با وضعیت دست غالب همان پسران و دختران بررسی شده در زمان جنینی مقایسه کردند. شواهد دقتی بین 89% و 100% بسته به پارامترهای مورد بررسی نشان داد. در این پژوهش به طور خاص حرکات دست جنین ها در هفته های 14، 18 و 22 حاملگی ثبت شده با استفاده از اسکن سونوگرافی 4 بعدی و همچنین تصویر سه بعدی در زمان واقعی و در حرکت در جلسات 20 دقیقه ای مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفت. در واقع سه نوع حرکت مشخص بررسی شد: دو نوع حرکت که نیازمند دقت بیشتری بود یعنی حرکت دست به سمت چشم و دهان، و دیگری حرکت دست جنین  به سمت دیواره رحم. نتایج نشان داده است که جنین ها از هفته هجدهم با سرعت قابل توجهی حرکاتی را که نیاز به دقت دارند با دست غالب انجام می دهند.

دقت روش استفاده شده در این مطالعه چشم اندازهای تازه ای برای استفاده از آن در زمینة بالینی باز می کند. ترجیح استفادة بیشتر از یک دست، در واقع، به دلیل غلبه و رشد بیشتر یک نیمکره مغزی بر نیمکره مقابل است. این ویژگی گاهی  با آسیب شناسی هایی مرتبط است که شامل عدم تقارن مغزی می شود؛ مواردی مانند افسردگی، اسکیزوفرنی و اختلالات طیف اوتیسم.

 این روش سبب شناسایی نشانگرهای جدید در جنین می شود و امکان مداخله در مراحل اولیه و جبران هرگونه مشکل رشد را فراهم کند.

منبع

کارگروه نورولوژی و روانپزشکی

شاخه دانشجویی نقشه برداری مغز ایران

مدیریت ترویج و آموزش

سرچ و ترجمه: پدرام سلطانی، دبیر کارگروه نورولوژی و روانپزشکی

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری