ورود / ثبت نام

انقلابی در تکنیک تصویربرداری MRI که متابولیسم گلوکز مغز را بدون قرار گرفتن در معرض تابش آشکار می کند.

یک تکنیک جدید تصویربرداری MRI توسط یک تیم تحقیقاتی در MedUni Vienna انجام شده است که می تواند متابولیسم گلوکز مغز را بدون استفاده از مواد رادیواکتیو ترسیم کند. این روش غیر تهاجمی از محلول گلوکز بی ضرر استفاده می کند و می تواند با اسکنرهای معمولی MRI استفاده شود و نتایج قابل اعتمادی برای تشخیص اختلالات متابولیک ارائه دهد.

یک تکنیک جدید تصویربرداری MRI توسط یک تیم تحقیقاتی در MedUni Vienna انجام شده است که می تواند متابولیسم گلوکز مغز را بدون استفاده از مواد رادیواکتیو ترسیم کند. این روش غیر تهاجمی از محلول گلوکز بی ضرر استفاده می کند و می تواند با اسکنرهای معمولی MRI استفاده شود و نتایج قابل اعتمادی برای تشخیص اختلالات متابولیک ارائه دهد. اختلالات متابولیک در بسیاری از بیماری‌های رایج، از جمله آلزایمر، افسردگی، دیابت و سرطان که نیازمند روش‌های تشخیصی قابل اعتماد و همچنین غیرتهاجمی هستند، نقش اساسی دارند. تا کنون، مواد رادیواکتیو به عنوان بخشی از فرآیند نقشه برداری متابولیسم گلوکز در مغز تجویز می شده است.

در حال حاضر، یک تیم تحقیقاتی MedUni Vienna یک روش کاملاً جدید تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) را کشف کرده اند که  با استفاده از یک محلول گلوکز بی ضرر، این روش نتایج قابل اعتمادی را ایجاد می کند و  در اصل  می تواند با تمام اسکنرهای MRI رایج استفاده شود.

یافته های این مطالعه به تازگی در مجله Nature Biomedical Engineering منتشر شده است.

این مطالعه رویه‌های تشخیصی فعلی را برای نقشه‌برداری متابولیسم گلوکز مغز مورد بررسی قرار داد و به طور قابل توجهی افزایش داد. نتایج با اندازه گیری سطوح گلوکز خون و محصولات متابولیک در افراد سالم چندین بار در یک دوره حدود 90 دقیقه ایجاد شد.

برخلاف روش‌های موجود، آزمودنی‌ها گلوکز برچسب‌دار رادیویی دریافت نکردند، بلکه مقداری محلول گلوکز بی‌ضرر معادل یک قوطی نوشیدنی گازدار دریافت کردند. از آنجایی که این ماده سیگنال مستقیمی برای روش تصویربرداری MR مورد استفاده تولید نمی کند، غلظت و متابولیسم گلوکز به طور غیرمستقیم بر اساس کاهش شدت سیگنال برای محصول مورد نظر اندازه گیری شد.

ولفگانگ بوگنر، محقق اصلی دپارتمان، توضیح داد: «مزیت اصلی این روش غیرمستقیم این است که می‌توان آن را بدون هیچ مشکلی بر روی دستگاه‌های MR دیگر استفاده کرد، زیرا مانند سایر روش‌های مشابه، به اجزای سخت‌افزاری اضافی نیاز نیست. تصویربرداری زیست پزشکی و درمان با هدایت تصویر در MedUni وین، که اهمیت بالینی یافته های تحقیق را برجسته می کند.

این مطالعه که توسط محققان دپارتمان روان‌پزشکی و روان‌درمانی و گروه پزشکی III در MedUni Vienna انجام شد، از اسکنر MRI 7-Tesla با کارایی بالا استفاده کرد. این دستگاه در سال 2008 شروع به کار کرد و هنوز تنها اسکنر MR با میدان فوق العاده بالا موجود در اتریش است. ولفگانگ بوگنر و تیمش قبلاً نشان داده‌اند که رویکرد جدید روی اسکنرهای MR 3-Tesla نیز کار می‌کند.

فابیان نیس، نویسنده ارشد یک مطالعه بعدی که در Investigative Radiology منتشر شده است، گفت: «این یک گام مهم بود، زیرا سیستم‌های MR 3T در کاربردهای بالینی بسیار گسترده هستند.

 

برای مشاهده منبع کلیک کنید.

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری