ورود / ثبت نام

مطالعه فعال‌سازی مغز در افراد مبتلا به MS با استفاده از fNIRS

اولین مطالعه MS استفاده از طیف سنجی عملکردی نزدیک مادون قرمز برای بررسی فعال سازی مغز در طول کار حافظه کاری است.

محققان بنیاد کسلر با استفاده از طیف سنجی مادون قرمز نزدیک عملکردی (fNIRS)، الگوهای فعال سازی مغز افتراقی را بین افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس و کنترل های سالم نشان داده اند. این اولین مطالعه MS است که در آن فعال سازی مغز با استفاده از fNIRS در حالی که شرکت کنندگان یک وظیفه شناختی را انجام می دادند، مورد مطالعه قرار گرفت. مقاله "تصویربرداری عصبی و شناخت با استفاده از طیف سنجی مادون قرمز نزدیک عملکردی (fNIRS)در اسکلروز چندگانه" در تاریخ ۱۱ ژوئن توسط تصویربرداری مغز و رفتار به صورت آنلاین منتشر شد. نویسندگان عبارتند از: جلنا استوجانوویچ - رادیک، گلن وایلی، DPhil، جرالد وولبل،نانسی چیاراوالوتی و جان دلوکا.

محققان 13 فرد مبتلا به ام اس را با 12 کنترل برای عملکردشان در یک کار حافظه کاری با چهار سطح دشواری مقایسه کردند. اکثر این مطالعات از تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی (fMRI) استفاده کرده‌اند. fNIRS به ندرت در جمعیت های بالینی استفاده شده است و قبلاً برای تحقیقات تصویربرداری عصبی در MS استفاده نشده است. با این حال، مطالعاتی که یافته‌های fMRI را با یافته‌های fNIRS مقایسه می‌کنند، توافق گسترده‌ای را از نظر الگوهای فعال‌سازی نشان می‌دهند.

نتایج تفاوت هایی را در فعال سازی بین گروه هایی که به بار کاری وابسته بودند، نشان داد. گروه MS افزایش فعال سازی در سختی کار کم و کاهش فعال سازی در سختی کار زیاد را داشتند. برعکس، در گروه کنترل، فعال سازی با دشواری کار پایین کاهش و با دشواری کار بالا افزایش می یابد. دقت عملکرد در گروه MS برای بار کاری پایین کم تر بود؛ هیچ تفاوتی بین گروه ها در باره ای کاری بالاتر وجود نداشت.

داده‌هایی که ما از طریق fNIRS به دست می‌آوریم با داده‌های fmri برای جمعیت‌های بالینی سازگار هستند . گلن Wylie , DPhil , استادیار علوم اعصاب و مرکز تصویربرداری عصبی در بنیاد کسلر اشاره کرد : " ما نشان دادیم که fNIRS قادر به تشخیص فعال شدن نورون‌ها با درجه منطقی جزییات است . " وی افزود : " ما تفاوت‌های الگوهای فعال‌سازی مغز را به تلاش صرف‌شده در طول کار حافظه نسبت می‌دهیم تا تفاوت در سرعت پردازش . از آنجا که fNIRS قابل‌حمل و راحت‌تر است تا از fmri استفاده کند , ممکن است در پایش مداخلات شناختی که نیازمند اسکن مکرر هستند , مزایایی داشته باشد.

علاوه بر حافظه کاری، تحقیقات آینده در جمعیت های بالینی باید بر سرعت پردازش و حافظه اپیزودیک، عملکردهای شناختی که در ام اس نیز تحت تاثیر قرار می گیرند، تمرکز کنند.

برای مشاهده منبع کلیک کنید.

 

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری