ورود / ثبت نام

هر فردی آناتومی مغز منحصر به فرد دارد.

یک مطالعه جدید تصویربرداری عصبی نشان می دهد که هر فردی آناتومی مغز منحصر به فرد دارد. محققان گزارش می دهند که منحصر به فرد بودن نتیجه ترکیبی از عوامل ژنتیکی و تجربیات زندگی است.

مطالعه محققان دانشگاه زوریخ نشان داده است که مانند اثر انگشت، هیچ دو نفر آناتومی مغز یکسانی ندارند. این منحصر به فرد بودن نتیجه ترکیبی از عوامل ژنتیکی و تجربیات زندگی فردی است.

اثر انگشت در هر فردی منحصر به فرد است: از آنجایی که هیچ اثر انگشتی یکسان نیست، آنها به روشی برای تأیید هویت برای پلیس، مقامات مهاجرت و تولیدکنندگان گوشی های هوشمند تبدیل شده اند. اما تابلوی مرکزی داخل سرمان چطور؟ آیا می توان از روی برخی ویژگی های آناتومیکی مغز به چه کسی تعلق دارد؟ این سوالی است که توسط گروهی که با لوتز یانکه، استاد عصب روانشناسی UZH کار می کنند، مطرح شده است. در مطالعات قبلی، یانکه قبلاً توانسته بود نشان دهد که تجربیات فردی و شرایط زندگی بر آناتومی مغز تأثیر می‌گذارد.

به عنوان مثال، نوازندگان حرفه ای، گلف بازان یا شطرنج بازان دارای ویژگی های خاصی در نواحی مغز هستند که بیشترین استفاده را برای فعالیت های ماهرانه خود دارند. با این حال، رویدادهای کوتاه‌تر نیز می‌توانند آثاری را در مغز به جا بگذارند: برای مثال، اگر بازوی راست به مدت دو هفته ثابت بماند، ضخامت قشر مغز در نواحی مسئول کنترل بازوی بی‌حرکت کاهش می‌یابد. یانکه توضیح می‌دهد: «ما مشکوک بودیم که آن تجربیاتی که بر مغز تأثیر می‌گذارند، با ساختار ژنتیکی تعامل دارند، به طوری که در طی سال‌ها، هر فرد یک آناتومی مغزی کاملاً فردی ایجاد می‌کند.

Jäncke و تیم تحقیقاتی خود برای بررسی فرضیه خود، مغز نزدیک به 200 سالمند سالم را با استفاده از تصویربرداری تشدید مغناطیسی سه بار در مدت دو سال مورد بررسی قرار دادند. بیش از 450 ویژگی تشریحی مغز، از جمله موارد بسیار کلی مانند حجم کل مغز، ضخامت قشر و حجم ماده خاکستری و سفید مورد ارزیابی قرار گرفت. برای هر 191 نفر، محققان توانستند ترکیبی از ویژگی‌های تشریحی خاص مغز را شناسایی کنند که به موجب آن دقت شناسایی، حتی برای ویژگی‌های آناتومیکی بسیار کلی مغز، بیش از 90 درصد بود.

ترکیب شرایط و ژنتیک

لوتز یانکه درباره این یافته‌ها می‌گوید: «با مطالعه خود توانستیم تأیید کنیم که ساختار مغز افراد بسیار فردی است. ترکیبی از تأثیرات ژنتیکی و غیر ژنتیکی به وضوح نه تنها بر عملکرد مغز، بلکه بر آناتومی آن نیز تأثیر می گذارد. با این حال، جایگزینی حسگرهای اثر انگشت با اسکن MRI در آینده بعید است. MRI در مقایسه با روش اثبات شده و ساده گرفتن اثر انگشت بسیار گران و زمان بر است.

 

 

برای مشاهده منبع کلیک کنید.

دیدگاه ها

برای ثبت دیدگاه کافیست وارد حساب کاربری خود شوید.

خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز

با عضویت در خبرنامه آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز از آخرین اخبار و رویدادها مطلع شوید.

پرداخت هزینه آزمایشات دریافت گواهی پشتیبانی
صفحه اصلی
جستجو
دسته بندی
باشگاه
حساب کاربری